PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

2010 rokiem stabilizacji rynku komórkowego

Autor: PAP
16-04-2010 20:00

Centertel przewiduje w 2010 roku stopniową stabilizację rynku mobilnego, po spadku w 2009 roku. Ubiegłoroczne obniżki stawek za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach komórkowych będą bowiem widoczne w wynikach operatorów aż do lipca - poinformował PAP w wywiadzie Mariusz Gaca, prezes operatora marki Orange.

W 2009 roku przychody czterech największych operatorów komórkowych - Polkomtela, Centertela, PTC i P4 spadły o 4,2 proc. do 24,8 mld zł.
"Rok 2010 i 2009 różni przewidywalność w zakresie regulacji. W tym roku nie będzie obniżki MTR-ów, po dwóch dużych cięciach w ubiegłym roku, ale ich wpływ będzie widoczny w wynikach operatorów jeszcze do lipca br. Dlatego, tak jak mówiliśmy na konferencji w lutym br, nie liczyłbym w całym roku na wzrost wartości rynku mobilnego, a raczej na jego stopniową stabilizację. To, co się zdarzyło w 2009 roku, tak zakłóciło trendy, że musi upłynąć pełny rok obowiązywania nowych MTR-ów, żeby móc rozsądnie porównać wyniki" - powiedział prezes.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził w ubiegłym roku dwie obniżki stawek za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach mobilnych. Po ostatniej, w lipcu 2009 roku MTR-y wynoszą obecnie 16,77 groszy za minutę. UKE zapowiedział w marcu, że w tym roku nie planuje cięcia tych stawek. Nastąpi ono w styczniu 2011 roku i wówczas MTR-y spadną do 3,2 eurocenta, czyli około 12 groszy za minutę.

W 2009 roku przychody Centertela spadły o 10,2 proc. do 7,75 mld zł. Średni przychód na abonenta zmniejszył się do 42,7 zł z 50 zł na koniec 2008 roku.

"Obserwowana w III i IV kwartale 2009 roku tendencja na rynku mobilnym jest taka, że na podstawowym biznesie ARPU jest stabilne lub spada, natomiast wzrost generuje tzw. dosprzedaż i usługi dodane. Usługi dodane nie zrekompensują w krótkim okresie tak istotnych zmian, jak redukcje MTR" - powiedział prezes.

"Wydaje się, że przewidywalność kursów walutowych w tym roku będzie większa, a trzeba pamiętać, że operatorzy dużą część zakupów realizują w euro i USD. Wahania kursów wpłynęły na ubiegłoroczne wyniki wszystkich operatorów. Na różnicach kursowych koszty Grupy TP wzrosły w 2009 o około 220 mln zł" - dodał.

Gaca nie spodziewa się dużej wojny cenowej w 2010 roku, po wprowadzeniu przez P4 oferty 29 groszy za minutę w pre-paidzie w ubiegłym roku, która doprowadziła do znacznych obniżek stawek u innych operatorów.

"Po doświadczeniu +Play Fresh+, czyli oferty prepaidowej Playa i efekcie, jaki miała ona na rynek, mam wrażenie, że skłonność do przygotowywania ofert, które będą istotnie przeceniały wartość rynku, trochę osłabła. Play wprowadził ostatnio ofertę postpaidową +Longplay+, ale nie spodziewam się, aby ona była w stanie zatrząść rynkiem, jak oferta +Fresh+" - powiedział.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 291 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

586 860 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.