XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

2010 rokiem stabilizacji rynku komórkowego

2010 rokiem stabilizacji rynku komórkowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Centertel przewiduje w 2010 roku stopniową stabilizację rynku mobilnego, po spadku w 2009 roku. Ubiegłoroczne obniżki stawek za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach komórkowych będą bowiem widoczne w wynikach operatorów aż do lipca - poinformował PAP w wywiadzie Mariusz Gaca, prezes operatora marki Orange.

W 2009 roku przychody czterech największych operatorów komórkowych - Polkomtela, Centertela, PTC i P4 spadły o 4,2 proc. do 24,8 mld zł.

"Rok 2010 i 2009 różni przewidywalność w zakresie regulacji. W tym roku nie będzie obniżki MTR-ów, po dwóch dużych cięciach w ubiegłym roku, ale ich wpływ będzie widoczny w wynikach operatorów jeszcze do lipca br. Dlatego, tak jak mówiliśmy na konferencji w lutym br, nie liczyłbym w całym roku na wzrost wartości rynku mobilnego, a raczej na jego stopniową stabilizację. To, co się zdarzyło w 2009 roku, tak zakłóciło trendy, że musi upłynąć pełny rok obowiązywania nowych MTR-ów, żeby móc rozsądnie porównać wyniki" - powiedział prezes.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził w ubiegłym roku dwie obniżki stawek za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach mobilnych. Po ostatniej, w lipcu 2009 roku MTR-y wynoszą obecnie 16,77 groszy za minutę. UKE zapowiedział w marcu, że w tym roku nie planuje cięcia tych stawek. Nastąpi ono w styczniu 2011 roku i wówczas MTR-y spadną do 3,2 eurocenta, czyli około 12 groszy za minutę.

W 2009 roku przychody Centertela spadły o 10,2 proc. do 7,75 mld zł. Średni przychód na abonenta zmniejszył się do 42,7 zł z 50 zł na koniec 2008 roku.

"Obserwowana w III i IV kwartale 2009 roku tendencja na rynku mobilnym jest taka, że na podstawowym biznesie ARPU jest stabilne lub spada, natomiast wzrost generuje tzw. dosprzedaż i usługi dodane. Usługi dodane nie zrekompensują w krótkim okresie tak istotnych zmian, jak redukcje MTR" - powiedział prezes.

"Wydaje się, że przewidywalność kursów walutowych w tym roku będzie większa, a trzeba pamiętać, że operatorzy dużą część zakupów realizują w euro i USD. Wahania kursów wpłynęły na ubiegłoroczne wyniki wszystkich operatorów. Na różnicach kursowych koszty Grupy TP wzrosły w 2009 o około 220 mln zł" - dodał.

Gaca nie spodziewa się dużej wojny cenowej w 2010 roku, po wprowadzeniu przez P4 oferty 29 groszy za minutę w pre-paidzie w ubiegłym roku, która doprowadziła do znacznych obniżek stawek u innych operatorów.

"Po doświadczeniu +Play Fresh+, czyli oferty prepaidowej Playa i efekcie, jaki miała ona na rynek, mam wrażenie, że skłonność do przygotowywania ofert, które będą istotnie przeceniały wartość rynku, trochę osłabła. Play wprowadził ostatnio ofertę postpaidową +Longplay+, ale nie spodziewam się, aby ona była w stanie zatrząść rynkiem, jak oferta +Fresh+" - powiedział.

"Moim zdaniem coraz bardziej istotny wpływ na wybór oferty operatora będzie miała jakość świadczenia usług i obsługi. Znaczenie ceny się osłabia, gdyż ceny są już na niskim i zarazem porównywalnym poziomie" - dodał.

Prezes operatora marki Orange przewiduje w tym roku dalszy wzrost liczby smartphonów w naszym kraju.

"Spodziewam się w tym roku zwiększenia penetracji smartphonów w Polsce. To będzie segment, który będzie rozwijał się bardzo dynamicznie. Wśród producentów tego typu urządzeń rośnie konkurencja, wywołując spadek cen, co zwiększa ich dostępność" - powiedział.

"Producenci smartphonów, którzy rozwijają platformy dla tych urządzeń, niosą ze sobą zagrożenie, że rola operatora zostanie sprowadzona tylko do pośrednika. W Orange trwają prace nad własnymi aplikacjami i platformami, które są i będą wprowadzane w kolejnych krajach Grupy. Niektóre z nich mamy już wdrożone w Polsce np. katalog gier, czy nawigacja. Kolejne planujemy wdrażać sukcesywnie, aby spełniać rosnące zapotrzebowania naszych klientów. Dodatkowe aplikacje to jest próba budowania wartości dodatniej w przychodach, dosprzedawania, aby zwiększać ARPU" - dodał.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 2010 rokiem stabilizacji rynku komórkowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!