60 proc. internautów wie, że zbierane są o nich informacje

60 proc. internautów wie, że zbierane są o nich informacje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prawie 60 proc. internautów wie o tym, że strony internetowe zbierają dane o ich działalności w sieci - wynika z badań, dotyczących stosunku internautów do kwestii prywatności w internecie, przeprowadzonych przez IAB Polska.

Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" zrealizowane zostało przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska we współpracy z instytutami zajmującymi się przeprowadzaniem badań internetowych - Panel Ariadna, Interaktywny Instytut Badania Rynku oraz NK Research.

Internet za przestrzeń publiczną zdecydowanie uznało 37,6 proc., z kolei 43,4 proc. badanych stwierdziło, że internet jest dla nich przestrzenią zarówno publiczną jak i prywatną, 12,3 proc. uznało, że jest to raczej przestrzeń publiczna, 1,1 proc. stwierdziło, że jest to zdecydowanie przestrzeń prywatna a 1 proc., że raczej prywatna.

Badacze pytali także użytkowników, jakie informacje na swój temat udostępnili w sieci. I tak, 76,7 proc. internautów udostępniło w internecie swój adres e-mail, niewiele mniej, czyli 76,1 proc. swoje imię a 69 proc. swoje nazwisko. Zdjęcie udostępniło w sieci 60,9 proc. użytkowników a 55,1 proc. zostawiło w sieci swój numer telefonu. Z kolei 25,6 proc. internautów zostawiło w sieci informacje o swoich cechach fizycznych a 21,7 proc. opis swojego wyglądu. Z kolei 17,5 proc. zostawiło w sieci informacje o swoich przyzwyczajeniach a 13,9 proc. numer PESEL. Informacje o wysokości swoich zarobków zostawiło w sieci 12 proc.

Internauci pytani byli również o sposoby, jakie stosują, aby zabezpieczyć swoją prywatność w internecie. Na pierwszym miejscu znalazły się programy antywirusowe(72,9 proc.) na drugim miejscu, jako metodę ochrony prywatności wymienili usuwanie z przeglądarki historii dotyczącej odwiedzanych stron internetowych(38,9 proc.) a na trzecim stosowanie ustawień w profilach na serwisach społecznościowych(38,8 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się korzystanie z pseudonimów(38,6 proc.), wykorzystywanie programów blokujących śledzenie(24,8 proc.), kasowanie plików cookies(23,4 proc.), nie umieszczanie zdjęć w sieci(20,8 proc.)i przeglądanie sieci wykorzystując w przeglądarka tzw. tryb incognito(13 proc.).

Z badań wynika także, że tylko 17 proc. internautów czyta regularnie regulaminy czy informacje o polityce prywatności dotyczące odwiedzanych stron, 31 proc. robi to czasami, 27 proc. czyta takie dokumenty rzadko, a 18 proc. nie robi tego nigdy.

Badani użytkownicy pytani byli także czy ich zdaniem serwisy internetowe zbierają informację o zachowaniach internatów. 59,6 proc. internatów stwierdziło, że serwisy internetowe zbierają takie informacje o tym, co robią w internecie, 6,8 proc., że nie robią tego a 33,6 proc. nie potrafiła na to pytanie odpowiedzieć.

Osoby, które stwierdziły, że serwisy internetowe zbierają o nich informacje wypowiadały się na temat, czemu takie informacje mogą służyć. I tak 28 proc. stwierdziło, że informacje zbierane są w celach reklamowych, 13 proc. w celach sprzedaży produktów i usług, 11 proc., że w celach marketingowych a 7 proc. że w celach statystycznych i badawczych. Takie powody jak kontrola, wiedza o użytkownikach i przetwarzania danych wymieniło 5 proc. użytkowników.

Dla badanych internautów tym, co najbardziej narusza granice ich prywatności jest telefon od sprzedawcy(48,1 proc.), następnie reklamy w sms-ach i mms-ach(39,2 proc.), reklama w internecie (27,7 proc.), kamery w miejscach publicznych(26,3 proc.), reklama w poczcie tradycyjnej(24,3 proc.), reklama w telewizji(22,2 proc.). Najmniej granice prywatności przekraczają - zdaniem badanych internautów - reklama radiowa(9,3 proc.) i reklama w prasie(8,4 proc.).

38 proc. badanych użytkowników internetu zadeklarowało, że wie, czym są pliki cookies a 60 proc. spotkało się z akcją informacyjną dotyczącą tematu cookies. Internauci, którzy spotkali się z informacją dotyczącą plików cookies, pytani byli także o znaczenie, jakie dla nich miała akcja informacyjna dotycząca plików cookies. I tak za ważną uznało ją 6,1 proc., za raczej ważną 16,7 proc., 23,3 proc. stwierdziło, że raczej to nie jest dla nich ważna sprawa a 15,6 proc. określiło zdecydowanie jako nieważną informację dotyczącą plików cookies.

Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" przeprowadzono w okresie od 29 maja do 7 czerwca 2013 roku. Ankiety wypełniło 4573 użytkowników internetu. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów w wieku 15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci, wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania internautów oraz częstotliwości korzystania z sieci.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 60 proc. internautów wie, że zbierane są o nich informacje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!