60 proc. Polaków korzysta z internetu przynajmniej raz w tygodniu

60 proc. Polaków korzysta z internetu przynajmniej raz w tygodniu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

60 proc. Polaków korzysta przynajmniej raz w tygodni z internetu wynika z badań "Internauci 2013" przeprowadzonych przez Fundację Centrum Badania Opinii Społecznej. To 4 proc. więcej niż w maju 2012 roku. Najwięcej internautów jest wśród osób wieku 18-24 lat.

Niemal wszyscy użytkownicy internetu (97 proc.) łączą się z nim w domu, dwie piąte (39 proc.) korzysta z sieci w szkole lub pracy, a nieliczni (2 proc.) odwiedzają w tym celu kawiarenki internetowe. Jedna szósta (16 proc.) korzysta z internetu także w innych miejscach.

Wraz z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych z roku na rok wzrasta liczba użytkowników sieci, którzy łączą się z nią bezprzewodowo. Obecnie stanowią oni 73 proc. internautów, czyli o 9 proc. więcej niż w ubiegłym roku i aż o 28 proc. więcej niż trzy lata temu.

Użytkownicy internetu nadal są bardziej liczni wśród mieszkańców miast niż wsi (51 proc.), przy czym relatywnie najwięcej jest ich w największych aglomeracjach (77 proc.).

Czynnikiem, który najsilniej determinuje korzystanie z internetu jest wiek. Jak wynika z badań CBOS z sieci korzystają niemal powszechnie Polacy w wieku 18-24 lata (93 proc.), zdecydowana większość osób mających od 25 do 45 lat (88 proc.), a także większość osób w wieku 35-44 lat (76 proc.). Liczba użytkowników internetu spada wraz z wiekiem. Spośród osób mających od 55 do 64 lat jedynie dwie piąte (40 proc.) bywa online regularnie, a wśród najstarszych badanych (65 lat i więcej) - zaledwie, co dziesiąty (11 proc.).

Oprócz wieku decydującym czynnikiem wpływającym na korzystanie z sieci jest wykształcenie. Najwięcej użytkowników internetu jest wśród osób mających wyższe (92 proc.) lub średnie wykształcenie (73 proc.). W grupie badanych z wykształceniem zasadniczym zawodowym odsetek korzystających z internetu wynosi 45 proc., natomiast najmniejszy jest wśród respondentów z wykształceniem podstawowym (30 proc.). Jak piszą autorzy badania, w odniesieniu do ostatniej wymienionej grupy odsetek ten byłby jeszcze niższy, gdyby wykluczyć z tej kategorii osoby z wykształceniem gimnazjalnym, które z racji wieku na ogół zaliczają się do internautów.

Badania pokazują także, że sytuacja materialna wpływa na korzystanie z internetu. Wśród osób, które określiły swoją sytuację materialną, jako złą z internetu korzysta 37 proc., osoby, które określiły swoją sytuację finansową, jako przeciętną 52 proc. zadeklarowało, że korzysta z internetu. Najwięcej internautów (78 proc.) było wśród osób, które uważają, że mają dobrą sytuację materialną.

CBOS zbadał również, ile czasu internauci spędzają online. Przeciętnie polski internauta spędza 11 godzin tygodniowe w sieci. Jak wynika z badania liczba godzin spędzanych w sieci jest związana z wiekiem. Internauci mający w wieku 18-24 lata na aktywność w sieci poświęcają 15 godzin w tygodniu. Godzinę mniej (14 godzin w tygodniu) spędzają osoby w wieku 25-34 lat. Wyraźny spadek czasu widać już w grupie osób 35-44 lat, którzy spędzają w sieci 8 godzin tygodniowo a osoby w wieku 45-55 lat - 7 godzin. Z kolei użytkownicy w wieku 55-64 lat poświęcają 9 godzin tygodniowo na korzystanie z internetu. Najmniej aktywni pod tym względem są osoby w wieku 65 i więcej lat (6 godzin).

Za pośrednictwem sieci kupiło coś trzy czwarte internautów (75 proc.). W ten sposób najczęściej nabyli coś przez internet młodsi jego użytkownicy (od 18 do 34 roku życia - 84 proc.) oraz najlepiej wykształceni (87 proc.).

Nadal najchętniej kupowane za pośrednictwem sieci kategorie produktów to odzież i obuwie (17 proc.), a także artykuły motoryzacyjne (12 proc.) i sprzęt elektroniczny (10 proc.). Relatywnie wielu badanych nabyło online kosmetyki, zabawki i artykuły dziecięce (9 proc.), książki (8 proc.) oraz sprzęt sportowy (7 proc.). Rzadziej w wirtualnym koszyku znalazły się bilety kolejowe lub lotnicze, programy i gry komputerowe, dostęp do jakichś usług lub treści oraz muzyka i filmy. Sporadycznie nabywano tą drogą żywność i leki.

59 proc. internautów korzysta z internetowych banków. Korzystaniu z bankowości elektronicznej sprzyja lepsze wykształcenie, natomiast rzadziej jej użytkownikami są najmłodsi badani.

Stosunkowo mało popularne jest korzystanie z treści dostępnych w sieci za opłatą. Deklaruje je, co ósmy użytkownik internetu (12 proc.) - nieco większa grupa niż w ostatnich dwóch latach. Kupowanie tego rodzaju usług najczęściej deklarują najmłodsi internauci (17 proc.). Jedna trzecia użytkowników (56 proc.) czyta online prasę, a 30 proc. - blogi. Sześciu na dziesięciu internautów (60 proc.) ma konto przynajmniej w jednym portalu społecznościowym. Z kolei zawarcie znajomości online deklaruje, co czwarty internauta (23 proc.). Z poznaną w sieci osobą spotkał się osobiście co szósty użytkownik sieci (16 proc.)

Badanie przeprowadzono w dniach 9-15 maja 2013 roku na liczącej 1101 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 60 proc. Polaków korzysta z internetu przynajmniej raz w tygodniu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!