PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Abonament lub opłata audiowizualna? Wcale nie...

Autor: wnp.pl (WGK)
23-06-2016 13:41
Abonament lub opłata audiowizualna? Wcale nie...
Fot. Shutterstock.com

Z badania agencji Maison&Partners na panelu Ariadna wynika, że niemal połowa dorosłych Polaków preferuje finansowanie mediów publicznych z reklam. Zdecydowana większość nie opowiada się ani za abonamentem, ani za opłatą audiowizualną.

Obowiązujący model abonamentu radiowo-telewizyjnego od lat wywołuje kontrowersje. Wpływy z z niego są zdecydowanie niższe od zakładanych, biorąc pod uwagę liczbę posiadaczy telewizorów i odbiorników radiowych. Stąd pomysł na likwidację abonamentu RTV i wprowadzenie opłaty audiowizualnej pobieranej prawdopodobnie wraz z rachunkami za energię elektryczną.
Rząd zapowiada likwidację abonamentu wprowadzenie opłaty audiowizualnej. Opłata audiowizualna wg niedawnych planów miała wynieść ok. 12-15 złotych miesięcznie czyli mniej niż abonament radiowo-telewizyjny, który aktualnie wynosi 22,70 zł miesięcznie. Dlaczego zamiar obniżenia opłaty dzieli Polaków?

- Sprzeciw wobec obniżki tej daniny wbrew pozorom jest bardzo racjonalny, bo w przeciwieństwie do powszechnie unikanego przez Polaków abonamentu, zapowiadana opłata audiowizualna byłaby nie do uniknięcia, ponieważ miałaby być doliczana do rachunku za prąd. Nic więc dziwnego, że nawet wśród elektoratu Zjednoczonej Prawicy oceny nie są jednoznaczne - komentuje dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Uzyskane wyniki wskazują, że niemal połowa dorosłych Polaków najbardziej preferuje finansowanie mediów publicznych z przychodów reklamowych (48 proc.). Opłatę audiowizualną wskazało 15 proc. natomiast bezpośrednie finansowanie mediów publicznych z budżetu tylko 12 proc. Jedna czwarta respondentów nie ma zdania w tej sprawie.

Co ciekawe, wśród wyborców PiS za wprowadzeniem opłaty audiowizualnej opowiada się 49 proc. zwolenników, a 31 proc. jest przeciw.

W dotychczasowym modelu płaciło się realnie za posiadanie telewizora lub radia. Jednak w świecie internetu coraz więcej osób rezygnuje z tych urządzeń poprzestając na możliwościach oferowanych przez urządzenia podłączone do sieci. Kontrowersje wzbudza też fakt, że media publiczne pobierając opłaty od użytkowników nie zamierzają zrezygnować z możliwości emisji reklam. W Wielkiej Brytanii abonament jest obowiązkowy, ale w zamian użytkownicy głównych kanałów BBC reklam nie oglądają. Jaka opcja zwycięży? Ostatnio widać odwrót od koncepcji opłaty audiowizualnej na rzecz znacznie bardzie restrykcyjnej kontroli abonamentów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP