XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Analitycy zapowiadają koniec epoki Google’a

Analitycy zapowiadają koniec epoki Google’a
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Skutki zwalniającej gospodarki USA odczuwa największy internetowy gigant Google. Dynamika wzrostu sprzedaży tej dotychczas błyskawicznie się rozwijającej firmy najwyraźniej słabnie - pisze "The Wall Street Journal Polska".

Potwierdził to ostatnio raport firmy ComScore monitorującej rynek internetowych ogłoszeń. Liczba kliknięć na najbardziej popularne czterolinijkowe reklamy generowane przez Google wzrosła w lutym o 3 proc. do 515 mln w stosunku do lutego 2007 r. po zupełnie płaskim styczniu. Dla porównania - w IV kwartale 2007 r. odnotowano wzrost liczby wejść na sponsorowane za pośrednictwem Google strony aż o jedną czwartą.

Jeszcze bardziej pesymistycznie przedstawiają się liczby dotyczące wszystkich ogłoszeń oferowanych za pośrednictwem internetowej przeglądarki. Tu zanotowano wręcz aż 3-proc. spadek w lutym i 7,5-proc. w styczniu - twierdzi ComScore. - Na tak słabe wyniki wpłynęła przede wszystkim sytuacja gospodarcza - uważa Clayton Moran ze Stanford Group.

Zdaniem analityków dane te są także skutkiem zmian wprowadzonych przez samego Google’a. Chodzi przede wszystkim o usprawnienia systemów przeszukiwania internetu pozwalających na wyeliminowanie reklam nie mających wiele wspólnego z przedmiotem przeszukiwań. Na dłuższą metę mają one pomóc wyszukiwarce. Jak zapewnia szef nowych produktów koncernu Nick Fox, lepszy dobór sponsorowanych linków zwiększa prawdopodobieństwo wchodzenia internautów na strony ogłoszeniodawców. Jednak na krótką metę zaowocował zmniejszeniem liczby wejść na sponsorowane linki.

Podobnie rzecz się ma z usprawnieniami eliminującymi praktyki tzw. fałszywych kliknięć, które narażają ogłoszeniodawców na dodatkowe wydatki. Raporty ComScore nie zawsze pokrywają się z rzeczywistymi wynikami sprzedaży internetowych przeszukiwarek. Odsłaniają jednak najpoważniejszą słabość kolosa, którą jest brak dywersyfikacji źródeł dochodów. Aż 99 proc. z 16,6 mld dol. ubiegłorocznych przychodów spółki pochodziło z ogłoszeń internetowych. Firma od lat poszukuje nowych źródeł dochodu, na razie jednak bez efektów.

Google w ostatnich latach był ulubieńcem inwestorów lokujących pieniądze w akcjach sektora zaawansowanej technologii. Pod tym względem internetowy gigant ustępował jedynie firmie Apple, producentowi iPodów czy iMaców. Miesiąc miodowy najwyraźniej jednak się skończył. Od początku roku akcje Google’a straciły na wartości 36 proc. Tylko w czwartek i piątek spadły o prawie 5 proc. Inwestorzy najwyraźniej doszli do przekonania, że okres dynamicznego wzrostu Google ma już za sobą. W IV kwartale 2007 r. wyniki spółki okazały się gorsze od oczekiwań analityków z Wall Street.

Firma nie osiąga także spodziewanych wyników finansowych z ogłoszeń generowanych na najpopularniejszych portalach społecznościowych, takich jak MySpace. Ponieważ Google nie publikuje wstępnych prognoz, jaśniejszy obraz sytuacji będzie można poznać 17 kwietnia, gdy gigant ogłosi raport finansowy za I kwartał tego roku. Coraz częściej jednak pojawiają się głosy, że epoka Google’a powoli dobiega końca.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Analitycy zapowiadają koniec epoki Google’a

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!