Do końca br. mają zniknąć bariery, które ograniczają transgraniczny handel online. Konsumentów dyskryminować nie można - pisze unijna komisarz ds. konkurencji w odpowiedzi na interpelację polskiej europoseł.
W tych sklepach można m.in. załadować muzykę na niezwykle popularne - także w Polsce - odtwarzacze iPod.
Gacek zaniepokoił fakt, że Polscy obywatele nie mają dostępu do muzyki w iTunes ani na polskich stronach internetowych, ani w "sklepach" online działających np. w Wielkiej Brytanii. System odrzuca bowiem zapłatę polską kartą kredytową. - Czy można w jakikolwiek sposób uzasadnić fakt, iż firma Apple dyskryminuje znaczną grupę europejskich obywateli? - zapytała Komisję polska europosłanka. I dodała: - Odmawiając polskim konsumentom prawa do legalnego zakupu muzyki do swoich urządzeń, firma Apple skutecznie zachęca do praktyki, z którą sama walczy, mianowicie do piractwa muzycznego.
W czwartek po południu unijna komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes przesłała swoją odpowiedź na interpelację. - Komisja rozumie niepokój Szanownej Pani Poseł związany z ograniczeniami, na jakie napotykają polscy konsumenci, usiłując nabyć utwory muzyczne w sklepie internetowym iTunes - stwierdziła komisarz. I przypomniała, że już wkrótce jedna z unijnych dyrektyw, która reguluje działanie rynku wewnętrznego (oparta o Traktat unijny), zmusi firmy do zakończenia dyskryminacji.
- Komisja opowiada się za rozwiązaniami, które umożliwiają klientom nabywanie utworów muzycznych w sklepach internetowych na terenie całej UE, niezależnie od ich miejsca zamieszkania - napisała Kroes. - W usunięciu barier dotyczących usług o charakterze transgranicznym, a także przeciwdziałaniu segmentacji rynku mogą również pomóc zasady dotyczące rynku wewnętrznego. W szczególności art. 20 dyrektywy o usługach, której wdrożenie będzie musiało nastąpić przed końcem 2009 r., wymaga zarówno od państw członkowskich jak i operatorów świadczących usługi, aby nie dyskryminowali odbiorców usług, włącznie z konsumentami, ze względu na ich przynależność państwową lub miejsce zamieszkania - stwierdziła Neelie Kroes.
Kroes podkreśliła, że iTunes nie złamał przepisów prawa antymonopolowego. I że jako firma prywatna ma swobodę decyzji, gdzie otwierać swoje sklepy (co jednak - jak można zrozumieć z treści listu Kroes - nie daje mu prawa do arbitralnego decydowania o tym, jacy klienci mogą, a jacy nie mogą kupować jego usługi).
Prawdopodobnie najważniejsza zapowiedź komisarz Kroes padła jednak w innym zdaniu: - Przedstawiciel Komisji odpowiedzialny za kwestie konkurencji nawiązał konstruktywne rozmowy z wysokimi przedstawicielami przemysłu i konsumentów dotyczące tego, w jaki sposób można usunąć istniejące bariery w transgranicznej sprzedaży online. Rozmowy te mogą stanowić podstawę dla opracowania modelu udzielania licencji na całym terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego - napisała.