PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Badanie: innowacyjność strategicznym celem firm

Autor: wnp.pl (WGK)
14-08-2015 16:16
Badanie: innowacyjność strategicznym celem firm
Fot. Fotolia

Połowa firm na świecie wskazuje innowacyjność jako cel strategiczny, a prawie jedna trzecia przedsiębiorstw priorytetowo traktuje wprowadzenie nowych produktów w najbliższych latach. Dla 30 proc. firm największym wyzwaniem jest poprawienie efektywności działań badawczo-rozwojowych. Takie wnioski płyną z badania "Global Manufacturing Outlook" firmy KPMG International.

Z raportu wynika, że firmy produkcyjne inwestują w coraz większym stopniu w innowacyjność i nowe produkty, aby sprostać nowym wyzwaniom. Przedsiębiorstwa chcą zmienić strategię, aby zapewnić sobie silną pozycją na rynku i nie pozostać w tyle za konkurencją.
74 proc. przedstawicieli firm produkcyjnych zadeklarowało, że w ciągu najbliższych dwóch lat planuje przeznaczyć co najmniej 4 proc. rocznych przychodów firmy na badania i rozwój oraz pracę nad innowacjami. W porównaniu z ostatnimi dwoma latami jest to wzrost aż o 15 p.p.

Wdrażanie nowych technologii produkcji jest wg 48 proc. respondentów najważniejszym czynnikiem napędzającym rozwój przedsiębiorstw i ich innowacyjności. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się zwiększone wydatki na badania i rozwój (44 proc.) oraz nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami w celu zwiększenia innowacyjności (36 proc.). Dopiero na kolejnych miejscach uplasowały się „tradycyjne” strategie wzrostu, takie jak wejście na nowe rynki zagraniczne (34 proc.) czy też rozwój kanałów dystrybucji (33 proc.).

- Firmy produkcyjne w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z tego, że innowacyjność jest kluczowym elementem sukcesu na rynku. Warto zaznaczyć, że dotyczy to także polskich firm, dla których w przeszłości źródłem wzrostu były konkurencyjne koszty produkcji i siły roboczej, które pozwalały skutecznie konkurować z lokalnymi producentami na rynkach zachodnich. W przyszłości źródłem wzrostu będą właśnie innowacyjne produkty i usługi, ale tylko dla tych firm, które odpowiednio wcześnie podejmą niezbędne działania. Z badania KPMG w Polsce przeprowadzonego w ubiegłym roku wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój cel strategiczny - mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce.

W najbliższych latach szczególnie w Polsce firmy mają doskonałą sposobność zwiększenia swojej innowacyjności poprzez prowadzone prace B+R ze względu na dostępność grantów dofinansowujących tego typu prace. - Granty są dostępne zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Oczekuje się również wprowadzenia specjalnych zachęt podatkowych, stymulujących zwiększanie nakładów B+R w firmach - mówi Kiejstut Żagun, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG w Polsce.

Z badania wynika także, że coraz więcej firm nawiązuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi, żeby przyspieszyć proces wytwarzanie nowatorskich produktów oraz usług i efektywniej wykorzystywać środki przeznaczone na ten cel. Nieco ponad 80 proc. respondentów przyznało, że pogłębia współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji. Najczęściej wskazywanym powodem dla tego typu działań były szybkość wdrożenia nowych rozwiązań (ang. speed-to-market, 25 proc. respondentów), redukcja kosztów (25 proc.) oraz dostęp do nowych technologii (21 proc.).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP