Tradycyjny model bankowości się zmienia wraz ze zmianami zachowania klientów, którzy coraz częściej korzystają z urządzeń cyfrowych i mobilnych. Z jednej strony to szansa na obniżenie kosztów obsługi, z drugiej – wyzwanie związane z bezpieczeństwem danych.
Z drugiej strony, według firmy EPAM Systems, zarządzanie danymi pozostaje obszarem hamującym tempo tego rozwoju. – Dane są dużym wyzwaniem dla banków, a poleganie na przestarzałych metodach ich zbierania, przechowywania i wykorzystywania, stanowi realne zagrożenie dla modeli działalności bankowej – uważa Balazs Fejes z EPAM Systems.
Pomijając obsługę klientów, banki muszą nieustannie rozwijać nowe techniki zapobiegania oszustwom i zapewnienia ochrony klientom. – Tym bardziej, że wiele dotychczasowych procedur bankowych to rozwiązania przestarzałe i słabo zabezpieczone. Jedynym z obszarów, w którym stare metody zbierania i przetwarzania danych wciąż są intensywnie wykorzystywane, jest tradycyjna identyfikacja tożsamości klienta. Odbywa się ona na podstawie takich dokumentów, jak dowód osobisty czy prawo jazdy, które klient musi okazywać w wielu interakcjach z bankiem – uważa Balazs Fejes.
Ekspert uważa też, że wobec zwielokrotnionych punktów zaangażowania w relacje z bankiem, w różnych grupach usług – takich jak kredyty konsumpcyjne i hipoteczne czy karty kredytowe – nie można żądać od klientów, aby powtarzali i ponownie wprowadzali swoje dane przy zamiarze skorzystania z kolejnej usługi oferowanej im przez bank. Dane te powinny już znajdować się w posiadaniu instytucji finansowej, a możliwość łatwego współkorzystania z nich przez poszczególne piony, powinna być standardem. Dodatkowo w przypadku zaawansowanych konsumentów brakuje błyskawicznej obsługi i jak najmniej kłopotliwych procedur.
Balazs Fejes uważa, że banki muszą zintegrować podejścia do zarządzania danymi, które pozwoli na uczynienie z poszczególnych kanałów czegoś więcej, niż prostego narzędzia dystrybucji usług lub informacji o produktach, a tylko model w pełni zintegrowanych danych umożliwi bankom oferowanie usług, z których klienci mogliby korzystać w dowolnym czasie i miejscu oraz w wybrany przez siebie sposób.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Banki muszą się zmierzyć z cyfryzacją klientów