Belgia. Media publiczne chcą podbić internet, prywatne protestują

Belgia. Media publiczne chcą podbić internet, prywatne protestują
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gwałtowną krytykę ze strony nadawców prywatnych ściągnęła na siebie publiczna belgijska stacja radiowo-telewizyjna RTBF za zapowiedzi rozwoju darmowej oferty w internecie.

Komercyjne media boją się nieuczciwej konkurencji na kluczowym dla ich przyszłości rynku cyfrowym.

Symbolem nowej strategii publicznego, francuskojęzycznego nadawcy jest zmiana nazwy na RTBF.be. Dodanie belgijskiej domeny internetowej ma pokazać, że stacja, zachowując swoją pozycję na tradycyjnym rynku radiowo-telewizyjnym chce być też w pełni obecna w cyfrowym świecie - tłumaczył w środę szef Jean-Paul Philippot.

Portale internetowe RTBF.be, oferujące więcej atrakcyjnych treści, lepiej zorganizowane i w większym stopniu interaktywne, mają teraz przyciągać nową publiczność, która dotąd stroniła od publicznego nadawcy, ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników do 30 roku życia. Dla nich poruszanie się po świecie wirtualnym jest codziennością, a dotąd w ofercie RTBF nie było dla nich nic ciekawego.

Nadawców komercyjnych zirytowała zapowiedź, że wszystko to, w ramach publicznej misji, ma być w pełni darmowe dla odbiorców. RTBF.be może sobie na to pozwolić, bowiem korzysta zarówno ze wsparcia publicznego jak i wpływów z reklam. Prywatne koncerny medialne, pozbawione publicznych środków, uznały, że to stawia je na z góry przegranej pozycji na przyszłościowym rynku cyfrowym (mobilna telewizja, internet, telefonia komórkowa itd.).

Darmowa oferta jest dla mediów prywatnych zagrożeniem, bowiem one same skłaniają się ku oferowaniu płatnych usług.

"Ewolucja usługi publicznej w stronę mediów cyfrowych oznacza zakłócenie konkurencji, które jest całkowicie nie do zaakceptowania" - napisały media komercyjne we wspólnym komunikacie. "Wysiłki prywatnych wydawców i nadawców, by znaleźć nowy model biznesowy, który zapewni finansowanie pluralistycznych treści dziennikarskich wysokiej jakości, zostały zniweczone" - głosi oświadczenie.

Media te, mocno dotknięte w kryzysie przez spadek wpływów z reklam, przypomniały, że debata o uczciwej konkurencji między nadawcami publicznymi i prywatnymi na nowych rynkach toczy się także za granicą i np. w Niemczech jest zgoda na ograniczenia treści nadawców publicznych udostępnianych w internecie.

Koncerny zażądały od RTBF.be wycofania się z planu cyfrowej ekspansji, zaś od władz - ustalenia wspólnie z publicznym nadawcą, jakie mają być granice jego działalności medialnej. Rząd na razie nie zajmuje stanowiska w polemice, wzywając do "całościowej refleksji" nad tym, jak można wesprzeć wszystkie media w wypełnianiu przez nie misji z pożytkiem dla społeczeństwa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!