PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Big Data dla małych i średnich firm

Autor: wnp.pl (WGK)
12-12-2013 14:29

Co miesiąc na Facebooku pojawia się 30 mld nowych wpisów, codziennie internauci wysyłają 500 mln tweedów. Każda informacja może zawierać dane pożądane przez biznes. Na razie analiza dużych zbiorów danych to domena dużego biznesu. Ale Big Data to także szansa dla średnich i małych przedsiębiorców.

Z raportu „Digital Trends 2013” przygotowanego przez Deloitte oraz Allegro wynika, że globalny rynek Big Data w 2015 r. będzie wart 48 mld dolarów, czyli prawie pięć razy więcej niż w roku 2012. Big Data zasłużyła na przydomek Big (wielkie) ze względu na tzw. cztery V - Volume (ogromna liczba), Variety (duża różnorodność), Velocity (zawrotna szybkość pojawiania się danych i konieczność analizowania ich w czasie rzeczywistym) oraz Value (znacząca wartość).
Tylko Twitter dziennie generuje 12 TB danych, a firmy zatrudniające ok. tysiąca pracowników przechowują zbiory danych o wielkości rzędu 200 TB. - Tylko w ubiegłym roku na świecie zainwestowano miliard dolarów w spółki zajmujące się rozwiązaniami Big Data. Dotąd ten rodzaj analityki wykorzystywano głównie w telekomunikacji, instytucjach finansowych i handlu, ale nie ma żadnych przeszkód, by Big Data stosować właściwie w każdej gałęzi przemysłu i usług. Można w ten sposób zbadać choćby przyzwyczajenia, czy preferencje klientów czy dowiedzieć się, co się mówi w sieci o naszych oraz konkurencyjnych produktach - mówi Dariusz Flisiak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte, lider zespołu Deloitte Analytics.

Big Data to narzędzie coraz bardziej dostępne także dla małych i średnich przedsiębiorców dzięki serwisom internetowym. Wystarczy skorzystać z informacji o wielkości sprzedaży i lokalizacji zakupów udostępnianych m.in. przez Factual. Co ważne nie wiąże się to z bardzo dużymi kosztami. Pomocą służą także takie serwisy jak Kaggle, który na całym świecie współpracuje z 60 tys. ekspertów, którzy specjalizują się w rozwiązywaniu problemów analitycznych. Acz kluczem do sukcesu jest zadawanie właściwych pytań biznesowych i odpowiednia selekcja danych do analizy.

Olbrzymie ilości danych same w sobie nie rozwiążą żadnych problemów. Przedsiębiorcy muszą dokładnie znać swoje potrzeby biznesowe, a pierwsze kroki w świecie analizy Big Data stawiać ostrożnie i początkowo na małą skalę. Należy unikać pozyskiwania zbyt wielu szczegółowych danych z różnych źródeł - większość nigdy nie zostanie wykorzystana. Szkoda pieniędzy na technologie i narzędzia analityczne. - Bardzo niewiele firm rozumie, że siła i jakość Big Data mają niewielki związek z kupionymi narzędziami IT. Zamiast kosztownych inwestycji w infrastrukturę i gromadzenie ogromnych ilości danych firmy na początku powinny nauczyć się właściwie wykorzystywać dane już posiadane, a dopiero później stopniowo analizy uzupełniać np. o dane z sieci społecznościowych. Ponad wszystko należy pamiętać, że to wizja biznesowa powinna definiować, jakich danych i technologii potrzebujemy, a nie odwrotnie - podsumowuje Dariusz Flisiak.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP