Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Big Data piętą achillesową polskiego IT

Autor: wnp.pl (WGK)
26-09-2016 08:59
Big Data piętą achillesową polskiego IT

W Polsce działa największa platforma danych w Europie i jedna z największych na świecie. Paradoksalnie jednak analityka Big Data to wciąż problem dla polskich firm.

Fot. Fotolia

Polski rynek IT w raporcie Everest Group jest uważany za jedyny dojrzały w Europie Środkowo-Wschodniej. Bliższe spojrzenie pokazuje, że nie wszystko działa jak w zegarku. Analityka Big Data to wciąż problem dla polskich firm, niewiele z nich implementuje takie rozwiązania analityczne. To paradoks, bo właśnie polskie spółki dominują w regionie w zakresie rozwiązań Big Data w marketingu. W Polsce działa największa platforma danych w Europie i jedna z największych na świecie.

Zdaniem ekspertów IDC sukces gospodarki cyfrowej będzie zależał od zdolności do budowania solidnych „strumieni danych”. Zarówno tych wychodzących, jak i wpływających do przedsiębiorstwa. IDC prognozuje, że do 2018 roku przepływ danych zewnętrznych w przedsiębiorstwach wzrośnie aż pięciokrotnie, zaś liderzy cyfrowej transformacji zwiększą ilość danych wychodzących co najmniej 500-krotnie. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie technologii pozwalających na przetwarzanie, analizę i monetyzację danych. To właśnie monetyzację Big Data firma analityczna Deloitte wymienia jako jeden z najważniejszych trendów biznesowych nadchodzących lat. Skąd zatem bierze się nikła implementacja narzędzi do analityki danych w polskich firmach?
– Dużym wyzwaniem dla Big Data na polskim rynku jest błędne przekonanie przedsiębiorców, że analityka danych to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych graczy. Tymczasem z powodzeniem mogą z niej skorzystać również firmy z sektora MŚP, a nawet mikroprzedsiębiorstwa. Wielkość firmy nie odgrywa tu znaczenia. Analityka Big Data to technologia elastyczna, którą można dopasować do skali działalności każdego przedsiębiorstwa. To sama firma decyduje, jakiego rodzaju danych i o jakim stopniu szczegółowości potrzebuje. Rozdzielczość i unikalności takich danych determinuje całkowity koszt tego przedsięwzięcia – mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies. –  Big Data jest jak rozpędzony pociąg, do którego polskie firmy muszą wskoczyć jak najszybciej, żeby nie zostać z biletem na peronie. Część z nich już zdaje sobie z tego sprawę i wie, że deklaracje to za mało – dodaje.

CapGemini w raporcie „Big & Fast Data: The Rise of Insight-Driven Business” donosi, że na ponad tysiąc przebadanych przedsiębiorstw z branży IT całego świata, dwie trzecie z nich rozumie, że zaniedbanie wdrożeń nowych narzędzi biznesowych z zakresu analityki danych, prowadzi do utraty konkurencyjności na rynku. Dlatego co druga firma (54 proc.) deklaruje, że w ciągu najbliższych 3 lat znacząco zwiększy swoje inwestycje w tym obszarze. Oczywiście nadal są to tylko deklaracje.

Według raportu Forrester „Insight Driven Business”, firmy, które wykorzystują w analitykę Big Data, zarobią w tym roku około 400 miliardów dolarów. Wskaźnik rocznego wzrostu przychodów w firmach napędzanych danymi będzie oscylował pomiędzy 27 proc. a 40 proc. To tempo dziesięciokrotnie szybsze niż to, w którym rozwija się globalna gospodarka.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP