PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Big data przyszłością biznesu

Autor: PAP
18-02-2015 08:43
Big data przyszłością biznesu
Fot. Fotolia

Gromadzenie i analiza danych, a także tzw. internet rzeczy zmienią w nadchodzących latach oblicze biznesu - oceniają eksperci firmy Gartner. Prognozują ewolucję modeli biznesowych oraz praktyk zarządzania przedsiębiorstwami.

Eksperci cenionej firmy analityczno-doradczej grupują w trzech trendach konsekwencje oddziaływania dużych zbiorów danych (ang. big data) oraz powiązanych z nimi technologii na biznes.
Już w 2020 roku informacje gromadzone dzięki analizie danych doprowadzą do przekształcenia, dalszego zdigitalizowania lub eliminacji 80 procent procesów biznesowych lub produktów. Odpowiadać za to będą olbrzymie ilości danych, generowanych dzięki internetowi rzeczy, inteligentnym urządzeniom (ang. smart devices) oraz automatyzacji i digitalizacji kolejnych zawodów. Współpraca ludzi z urządzeniami przybierze nowe oblicze.

Gartner prognozuje także narodziny nowej branży - podmiotów pośredniczących w gromadzeniu i analizie danych. Już w 2017 r. 30 procent danych dostępnych poszczególnym przedsiębiorstwom będzie pochodziło od wyspecjalizowanych firm, analizujących konkretne zbiory danych: pochodzących od konsumentów, dotyczących makrootoczenia, opisujących schematy działań i zdarzeń - klimat, sytuację geopolityczną, trendy w zachowaniu klientów i pracowników. "Informacje pochodzące od brokerów danych staną się ważnym elementem budującym strategię przedsiębiorstw" - twierdzą analitycy Garntera.

Już w 2017 r. 20 procent produktów i rozwiązań zorientowanych na konsumentów będzie dostarczało szerokiej gamy informacji na temat ich użytkowników i samych praktyk użytkowania. "Szybkie rozprzestrzenienie się internetu rzeczy stworzy nowy styl analityki danych zorientowany na klienta - śledzenie produktu - możliwy m.in dzięki coraz tańszym czujnikom, które znajdują się lub wkrótce trafią do wszystkich typów nowych produktów" - wyjaśnia analityk firmy Doug Laney.

Chodzi o czujniki, w które wyposażone będą wszelkie typy tzw. inteligentnych urządzeń (AGD, RTV, samochody). Jeśli weźmiemy pod uwagę także dane pochodzące z mediów społecznościowych, aktywności w sieci, czy te udostępniane przez organy państwowe, możemy, zdaniem ekspertów Gartnera, mówić o nowym, globalnym basenie informacji.

Firmy takie jak IBM, Cisco, HP już dziś oferują narzędzia do analityki złożonych danych. Firma doradczo-analityczna International Data Corporation w 2013 r. szacowała, że rynek usług analizy big data w samym 2014 r. będzie wart ponad 16 miliardów dolarów, rozwijając się sześć razy szybciej niż cała branża IT. Business Insider twierdzi z kolei, że rynek internetu rzeczy stanie się największym globalnym rynkiem urządzeń - w 2019 r. jego wkład w światową ekonomię szacowany jest na poziomie ponad półtora biliona dolarów.

W obliczu zmiany w dostępnie do informacji oraz pojawieniu się nowych typów danych, przedsiębiorstwa czeka radykalna ewolucja modeli biznesowych, które będą musiały odpowiedzieć na wyzwania związane z big data i pokrewnymi zjawiskami społeczno-technologicznymi.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 276 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

588 057 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.