Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biznes proponuje zmiany w bodźcach na rzecz innowacyjności

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-09-2016 09:58
Biznes proponuje zmiany w bodźcach na rzecz innowacyjności
Fot. Shutterstock

Zmiany technologiczne powodują potrzebę generowania przez firmy nowych produktów i usług jeszcze szybciej i częściej, by móc konkurować z krajami rozwiniętymi. Dlatego m.in. innowacyjność to jeden z najczęściej nadużywanych przez polityków i biznesmenów terminów w dzisiejszych czasach.

Jednak szacunki wskazują, że reformy wdrażające nowe technologie mogą zwiększyć wzrost PKB o 0,1–0,2 pkt. proc. rocznie.
Zarazem przeznaczenie 3 proc. unijnego PKB na badania i rozwój (B+R) pozwoliłoby na stworzenie do 2020 r. 3,7 mln miejsc pracy w całej Europie.

Polska na tym tle nie jest krajem szczególnie innowacyjnym. Co prawda dwie trzecie polskich dużych firm wprowadza innowacje, ale co dwudziesta piąta informuje o wydatkach ponoszonych na B+R (według GUS, w 2013 r. tylko 4 proc.).

Wiedza o nowych technologiach i rozwiązaniach wdrażanych przez przedsiębiorstwa jest dlatego ukryta, że firmy nie raportują.

Takie tezy i pierwsze wnioski stawia Polska Rada Biznesu w raporcie Ukryta innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Powstał on na podstawie publikacji DELab UW (transycyplinarny instytut, utworzony przez naukowców Uniwersytetu Warszawskiego przy wsparciu firmy Google) pt. „Innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Działalność badawczo-rozwojowa i współpraca nauki z biznesem.”

Kilka faktów

Według ostatniej publikacji z serii European Innovation Scoreboard (z lipca 2016 r.), Polska jest „umiarkowanym innowatorem”, obok m.in. Chorwacji, Litwy i Łotwy. Zajmuje 22. pozycję wśród 28 krajów badanych przez Komisję oraz 6. miejsce pośród 11 krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Niska pozycja Polski wynika z niskich nakładów na badania i rozwój polskich firm i gorszej od średniej wyników polskich naukowców w porównaniu z innymi krajami.

Na tle krajów UE mamy pięć przewag: odsetek populacji z wyższym wykształceniem, odsetek młodych, który skończył przynajmniej ogólniak lub zawodówkę, wyższe od średniej wydatki przedsiębiorstw na innowacyjność (np. marketingową, ale nie na badania i rozwój), liczbę chronionych wzorów przemysłowych oraz rosnące zatrudnienie w rozwijających się sektorach gospodarki.

Mamy więc bazę do tego, by zwiększyć w przyszłości zaawansowanie technologiczne naszej gospodarki, stwierdzają autorzy raportu.

Na tle krajów OECD, polskie MŚP wprowadzają najmniej innowacji na rynek (21 proc., średnia – 49 proc.). Korzystniej wypadają duże firmy, zatrudniające więcej niż 250 pracowników (64 proc. z nich wdrażało innowacje, przy średniej 75 proc.).

Jednak od innych krajów rozwiniętych różni je struktura innowacji dużych firm. Spośród nich 18 proc. wprowadza tylko innowacje produktowe lub procesowe, natomiast 38 proc. innowacje produktowe lub procesowe, marketingowe i organizacyjne (średnia 51 proc.).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP