W minionym roku w 59 proc. polskich małych i średnich firm z sektora przemysłowego wdrożono innowację - wynika z badania „Smart Industry Polska 2017", zrealizowanego przez firmę Siemens we współpracy z Ministerstwem Rozwoju.
- Pośród wielu branż w Polsce, które obecnie znajdują się na fali wzrostowej należy wyróżnić motoryzacyjną. Powstało w niej wiele firm zakładanych zazwyczaj przez ludzi młodych, które wyspecjalizowały się w tworzeniu urządzeń przeznaczonych do produkcji krótkich serii lub nawet pojedynczych części samochodowych. Przedsiębiorstwa te nie są już startupami, są małymi firmami inżynierskimi, które wykorzystały swoją szansę zaistnienia na rynku. Duże koncerny działające w branży zajmują się zwykle dostarczaniem rozwiązań na rynek masowy. Wejście małych firm z Polski w tę niszę zrewolucjonizowało rynek poddostawców. W krótkim czasie polskie zakłady produkcyjne wyrobiły sobie znaczącą pozycję w branży. Współpracujemy z około setką takich firm - mówi Tomasz Haiduk.
Jak wynika z badania, 37 proc. innowacji w małych i średnich firmach powstało z inspiracji samych pracowników tych firm. - Niepokojące jest, że tylko 13,7 proc. firm wskazało na współpracę z ośrodkami naukowymi, a 6,3 proc. na bezpośredni zakup licencji czy technologii, co prawdopodobnie wynika z bariery finansowej - uważa Tomasz Haiduk.
Wśród barier we wprowadzaniu innowacji przedsiębiorcy wymieniali trudności formalne i urzędowe (40 proc. wskazań), ograniczone możliwości finansowania (34 proc.), brak dostępu do wykwalifikowanych kadr (32 proc.) oraz obawę przed ryzykiem braku zwrotu z inwestycji (32 proc.).
Respondenci, którzy wskazywali jako barierę we wprowadzaniu nowych technologii brak zachęt ze strony państwa, zapytani o swoje oczekiwania dotyczące czynników, które zmotywowałyby ich do modernizacji i innowacji, prawie w połowie (47 proc.) opowiedzieli się za tym, by pomoc ta miała wymierny, finansowy charakter.
Wśród obszarów, w które w pierwszej kolejności małe firmy chciałyby inwestować, dominuje automatyzacja i robotyzacja produkcji. - Może się jednak okazać, że zmieni się model prowadzenia biznesu i to w dłuższej perspektywie nie wystarczy - przestrzega Tomasz Haiduk.
Badaniem objętych zostało 251 firm MŚP z branż przemysłu lekkiego i ciężkiego. Zdecydowana większość z nich to przedsiębiorstwa w całości z kapitałem polskim (89,6 proc.).
- Wzrost innowacyjności polskiego sektora MŚP i jego transformacja do poziomu Przemysłu 4.0 jest silnie uzależniony od stopnia dyfuzji wiedzy w zakresie możliwości niesionych przez rozwiązania Przemysłu 4.0. - uważa Jan Filip Staniłko, zastępca dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Rozwoju. Jego zdaniem będzie on także uzależniony od poziomu kooperacji nie tylko pomiędzy przedsiębiorcami, lecz również pomiędzy sektorem prywatnym, a ośrodkami badawczymi (dziś ten wskaźnik jest względnie słaby). - Działania sektora publicznego, oprócz projektowania odpowiednich mechanizmów wspierających finansowanie zakupów i wdrożeń, powinny więc również koncentrować się na przedsięwzięciach edukacyjnych i integrujących. Dopiero takie kompleksowe podejście może gwarantować powodzenie ten cel przyświeca nam przy organizacji Polskiej Platformy Przemysłu 4.0. - dodaje.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Blisko 59 proc. polskich firm MŚP wprowadziło w zeszłym roku innowacje