PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Boom w nawigacji GPS

Autor: Rzeczpospolita
17-12-2007 05:11
Boom w nawigacji GPS

Najwięksi na świecie producenci urządzeń nawigacyjnych kupują licencje od polskich firm. Nasze przedsiębiorstwa wygrywają rywalizację na tym rynku, bo mają innowacyjną ofertę urządzeń GPS

Ponad pół miliona zmotoryzowanych i turystów w Polsce korzysta z satelitarnej nawigacji GPS ułatwiającej poruszanie się po nieznanych drogach, omijanie korków, znalezienie hotelu, banku - pisze "Rzeczpospolita".
- Liczba użytkowników może być nawet większa, gdyż sprzedaż urządzeń nawigacyjnych i map cyfrowych rośnie w zaskakującym tempie. W tym roku co najmniej się podwoiła - informuje „Rz” Łukasz Brzostek, dyrektor ds. produktów w firmie Imagis. Jej oprogramowanie nawigacyjne jest wykorzystywane w dziewięciu z 30 marek oferowanych na polskim rynku urządzeń nawigacyjnych, w tym renomowanych zagranicznych wytwórców, takich jak Becker i Clarion.

Jeszcze liczniej producenci wykorzystują cyfrowe mapy Imagisu. Licencje na nie kupili m.in. światowi potentaci TomTom i Garmin. – Jesteśmy ciekawi, jak przyjmą ostatnio wprowadzony nasz produkt, rozwiązanie, które dotychczas ma odpowiednik tylko w Japonii – mówi Łukasz Brzostek. Nowy produkt to MapaMap 5.0, która ułatwia dotarcie do celu m.in. dzięki temu, że prezentuje na ekranie bryły budynków i innych obiektów, a nie ich płaski obraz.

Uznanie światowych producentów cyfrowych map znalazły także inne polskie technologie. Mobile Mapping wykorzystuje jeden z dwóch największych na świecie producentów cyfrowych map Tele Atlas. W ubiegłym roku przejął polską spółkę Geoinvest wraz z jej technologią i rozwija w Łodzi swe centrum.

Boom na światowym rynku urządzeń do nawigacji GPS, którego wartość w 2007 roku sięgnie 22 mld dol., a za rok zbliży się do 30 mld dol., i szybko rosnący rodzimy rynek inspirują wiele polskich firm. Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych dzięki 82 mln zł uzyskanych z giełdy unowocześnia swoje urządzenia Navigo i opracowuje kolejne cyfrowe mapy.

Giełdowa grupa I&B System powiększy się o Media Service i ma szanse być jednym z największych podmiotów na rynku sprzętu i usług GPS. W oryginalnej technologii zastosowanej w ostatnio wprowadzonym do sprzedaży systemie nawigacji do telefonów komórkowych upatruje swych szans spółka NaviExpert.

Jej założyciele i szefowie są związani z Instytutem Informatyki Politechniki Poznańskiej. Ich nowy produkt pozwala kierowcom znajdować trasy z ominięciem korków. System nie tylko korzysta z map, ale także zbiera na bieżąco (za pośrednictwem telefonów komórkowych) dane o rzeczywistej prędkości jazdy i utrudnieniach na drogach.

- Umożliwia to naszego autorstwa technologia Community Traffic. Nie jest nam znane inne takie rozwiązanie - twierdzi Andrzej Jaszkiewicz, wiceprezes firmy i pomysłodawca systemu. Pierwsze polskie mapy cyfrowe dla rynku konsumenckiego pojawiły się przed czterema laty. AutoMapa - jedno z pierwszych rozwiązań - i jej producent Geosystems nadal są w czołówce wytwórców. Rozwija się on zarówno dzięki innowacyjnym produktom, jak i obniżaniu cen, które w ciągu dwóch lat zmalały co najmniej o połowę.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 569 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 192 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP