PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Boty szkodzą rynkowi reklamy internetowej

Autor: wnp.pl (WGK)
28-04-2016 11:48
Boty szkodzą rynkowi reklamy internetowej
Fot. Fotolia

Wykorzystania robotów komputerowych, zwanych botami, do kradzieży i oszustw internetowych dla branży reklamowej w Polsce oznaczać nawet 150 mln zł strat w Polsce. Boty generują na stronach sztuczny ruch lub służą do tzw. oszustw klikowych symulując na dużą skalę działanie użytkowników klikających w reklamy.

W wielu przypadkach zdarza się, że reklamy, za które reklamodawcy płacą, serwowane są tak naprawdę automatom. Zgodnie z szacunkami firmy Neitec, tylko w przypadku reklamy typu display (która stanowi ponad 46 proc. udziału w rynku reklamy internetowej), działania botów mogą generować straty w okolicach 10 proc., co w odniesieniu do wydatków szacowanych przez IAB i PwC na poziomie 3 miliardów złotych w roku 2015 oznacza straty rzędu 150 milionów złotych.
Międzynarodowe badania  i analizy pokazują wzrost nakładów na reklamę internetową na poziomie ok. 15 proc. rocznie. Zbiega się to z raportem ANA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamodawców) z 2015 roku, który sygnalizuje nawet większy wzrost aktywności botów. Problem dostrzegają też polskie firmy.

- Na całym świecie obserwujemy duży wzrost aktywności botów. W skrajnych przypadkach może on dotyczyć nawet 1/3 ogólnego ruchu zarejestrowanego na witrynach w obszarze prowadzonych kampanii reklamowych. Nasze analizy potwierdzają rosnącą skalę zjawiska. Problem jest dość mocno dyskutowany za granicą, ale wciąż powraca pytanie o jego percepcję w Polsce. Dlatego zdecydowaliśmy się przeprowadzić badanie świadomości tego zagadnienia, nie tylko wśród wydawców, ale i samych marketerów. Biorąc pod uwagę wartość polskiego rynku i dynamiczny wzrost wydatków na reklamę online w Polsce, który w trzecim kwartale 2015 roku wyniósł 20 proc., należałoby zacząć głośno mówić o problemie, a także szukać jego efektywnych rozwiązań - uważa Marco Armando, CEO firmy Neitec.

Eksperci zwracają uwagę, by przed ulokowaniem budżetu poważnie rozważyć, czy popularne formy reklamy on-line jak klikowe, czy zasięgowe przyniosą zakładane efekty, skoro w ich przypadku ekspozycja zasobów reklamowych na potencjalne działanie botów jest duża. Polscy marketerzy przyznają również, że obecnie oprócz stałego monitorowania ruchu na witrynach, czy działaniach polegających na blokowaniu podejrzanych adresów IP, niewiele mają narzędzi do walki z niechcianymi botami. Problem polega na tym, że w większości przypadków, najtrudniejszą rzeczą jest odróżnienie bota imitującego ludzkie zachowania od prawdziwego użytkownika.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 926 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP