Centertel będzie w 2009 roku walczył przede wszystkim o utrzymanie marży, a także przychodów, w tym przychodu na abonenta (ARPU), ale rynek jest bardzo trudny ze względu na obniżki MTR-ów i wojnę cenową, która doprowadziła do znacznych obniżek cen rozmów - poinformowała PAP w wywiadzie Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes spółki
"Nie sądzę, aby operatorom w 2009 roku udało się zrekompensować stratę przychodów po obniżce MTR, którą szacujemy na 2-2,5 mld zł, z czego na Centertel przypadnie ok. 900 mln zł. Nie sądzę, aby udało się to zrekompensować wzmożonym ruchem" - dodała.
Piotrowska-Oliwa spodziewa się w 2009 roku spadku całego rynku telefonii mobilnej.
"Jeśli już po odjęciu wpływu spadku MTR, rynek mobilny wyjdzie na zero to będzie sukces" - powiedziała prezes PTK Centertel.
Prezes zaznaczyła, że jeśli chodzi o zachowania konsumenckie, to PTK Centertel nie obserwuje panicznych, masowych wypowiedzeń umów i przechodzenia na pre-paid w związku z wojną cenową w tym segmencie rynku.
Zgodnie z nowym harmonogrameme obniżania stawek z tytułu zakańczania połączeń głosowych w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych MTR (Mobile Termination Rates), od początku stycznia stawki spadły do 21,62 gr, a od 1 lipca 2009 roku mają zostać zmniejszone do 16,77 gr.
W pierwszym kwartale 2009 roku przychody Centertela spadły o 4,5 proc. do 1,998 mld zł, a ARPU, czyli średni przychód na abonenta zmniejszył się o 3,7 proc. do 44,8 zł. Marża EBITDA spadła o 10,6 pkt proc. do 28,2 proc.
Według szacunków Grupy TP w pierwszym kwartale 2009 roku rynek telefonii mobilnej wzrósł w ujęciu wartościowym o 0,9 proc.
W całym 2008 roku przychody Centertela wzrosły o 7,1 proc. do 8,635 mld zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Centertel będzie walczył o marżę i przychody w 2009 roku