Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cięcia czekają nawet telefonię komórkową

Autor: Puls Biznesu
16-02-2009 05:42

Po 16 latach szybkiego wzrostu w tym roku po raz pierwszy telefonię komórkową czeka hamowanie. Czas na oszczędności.

Operatorzy sieci Orange, Plus i Era cieszą się luksusem prawie 40-procentowej marży EBITDA przy wielomiliardowych przychodach. Ale w tym roku branżę czeka hamowanie. Czas na oszczędności - czytamy w "Pulsie Biznesu".
- Operatorzy będą zmuszeni ciąć koszty. Spodziewam się redukcji zatrudnienia, choć nie stanie się to wcześniej niż na przełomie 2009/2010 roku - mówi w dzienniku Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK.

- Przez lata koniunktury operatorzy obrośli tłuszczykiem. Teraz będą musieli obniżyć bazę kosztową. Dyrektorzy będą musieli pozbyć się swoich przestronnych gabinetów, firmy będą zwalniać pracowników. Pomimo szybkiego tempa rozwoju, w październiku zamroziliśmy zatrudnienie. Teraz zezwolenie na zatrudnienie każdej nowej osoby podpisuję ja - mówi Chris Bannister, dyrektor zarządzający P4, operatora sieci Play.

P4 zatrudnia 900 osób, nie licząc sieci sprzedaży. Polkomtel - ponad 3 tys., Centertel - ponad 3,3 tys., PTC - 5,5 tys., wliczając własną sieć sprzedaży. Operator sieci Play jest o tyle w dobrej sytuacji, że od początku oglądał każdego wydawanego złotego. W przeciwieństwie do trzech głównych graczy, z których tylko w Centertelu zarząd stara się ciąć koszty.

Miejsc do cięć jest sporo - operatorzy chętnie mówią o planowanym zmniejszeniu nakładów inwestycyjnych, co ma skłonić rządzących do większej troski o sektor. Ale samą strukturę każdego z telekomów też można dość łatwo odchudzić - począwszy od sieci sprzedaży, poprzez systemy informatyczne, do nakładów marketingowych.

- Operatorzy zadowolą się mniejszymi zyskami i będą czekali na lepsze czasy, przeznaczając mniejsze pieniądze na rozwój i ograniczając koszty systemów sprzedaży - mówi w "PB" Michał Duszak z Instytutu Łączności.

- Operatorzy mają po kilka systemów billingowych, co zwiększa koszty i opóźnia czas wprowadzenia promocji. Ceny operatora sieci Play są niższe, bo mamy mniejsze koszty - obsługa techniczna jest u nas tańsza o 25-30 proc. niż u dużych graczy - mówi Chris Bannister.

- W obecnej sytuacji, jak każda firma działająca na rynku, przyglądamy się kosztom. Ale nie planujemy żadnych drastycznych ruchów, jak reorganizacja sieci sprzedaży czy zmiany poziomu zatrudnienia - uspokaja na łamach "PB" Andrzej Pomarański z biura prasowego PTC.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP