Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cloud computing jako wsparcie rozwoju e-handlu

Autor: Olga Dębicka, Ekonomia XXI wieku 3(11) 2016
09-05-2017 11:40
Cloud computing jako wsparcie rozwoju e-handlu
Fot. Shutterstock.com

Obroty handlu elektronicznego w Polsce wzrastają nieustannie od ponad 20 lat. Stały dostęp do sieci internetowej, jej powszechność oraz liczba urządzeń, dzięki którym można nawiązać połączenie, są czynnikami determinującym rozwój e-handlu. Zmienia się również pozytywnie nastawienie konsumentów do dokonywania zakupów w sieci. Stają się one bezpieczne i wygodne.

Komercyjny sukces serwisu Zalando na rynku polskim potwierdza konieczność wprowadzania zmian w sklepach internetowych poprzez budowę zaufania konsumentów, personalizację podejścia do klienta i dążenie do wysokiej rozpoznawalności marki. Koniecznością staje się również uwzględnianie rozwoju technologii. W ciągu ostatnich lat wiele zmian zaszło również w zakresie sposobu dostarczania zasobów IT w ramach tzw. cloud computingu. W artykule zostanie przedstawiona możliwość jego zastosowania w e-handlu i wpływ na architekturę techniczną systemu e-commerce, strategie biznesowe oraz restrukturyzację łańcucha powiązań w ramach całej branży.
Trendy w rozwoju handlu elektronicznego

W roku 2000, w 21 lat po wynalezieniu przez M. Aldricha zakupów on-line, R. Bloor stwierdziła, że elektroniczny szlak, na wzór swojego jedwabnego poprzednika, stanie się „…handlową autostradą dwudziestego pierwszego wieku” [Boor 2001, s. 2]. Niewiele jednak danych, poza być może szybkością upowszechniania się Internetu, potwierdzało wówczas prawdziwość tego sądu. Był to okres spektakularnego upadku pierwszych handlowych przedsiębiorstw internetowych, kiedy po gwałtownym wzroście wartości giełdowej całego sektora gospodarki elektronicznej w latach 1998-1999 nastąpiło jego gwałtowne załamanie w 2000 roku. Niemcy  i Holandia, które były wówczas liderami europejskiego e-handlu, odnotowały  w 2001 roku obroty rzędu 19,1 i 17,8 mld dol. Obroty wielkości 0,31 mln dol. osiągnięte w elektronicznym handlu w Polsce stanowiły zaledwie 0,5% tego typu obrotów w Europie [Gregor, Stawiszyński 2003, s. 126]. Na najbardziej rozwiniętych rynkach elektronicznych, w Stanach Zjednoczonych i Japonii, udział obrotów handlu elektronicznego w całkowitym handlu detalicznym wyniósł w 2000 roku odpowiednio 1,01% (25,8 mld dol.) i 0,26% (7,6 mld dol.) [OECD 2001, s. 5-8].

Kolejne dekady przyniosły jednak dynamiczny rozwój szerokopasmowego Internetu, upowszechnienie się telefonii komórkowej, rozwój usług Wi-Fi, przyczyniając się do wzrostu liczby użytkowników Internetu i jego zastosowania w procesie dystrybucji towarów i usług. I choć analizując cykl rozwoju dojrzałych rynków e-commerce pod względem dynamiki przyrostów rocznych, obserwujemy stopniowe wypłaszczanie się krzywych dynamiki wzrostu [Dębicka 2009, s. 138], potęgowane przez aktualną sytuację gospodarczą i nastroje konsumpcyjne, udział handlu elektronicznego w ogólnych obrotach przedsiębiorstw sięgnął w USA 26,5% w 2013 [www.census.gov.pl], w UE zaś wzrósł z 8% w 2004 do 17% w 2015 roku [Share of… 2016], osiągając 30% w Czechach i 37% w Irlandii. Obroty generowane przez polski rynek e-commerce również rosły systematycznie od 2001 roku – z poziomu 0,1 mld zł do ponad 27 mld zł w roku 2015 [E-commerce w Polsce 2015].

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP