Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co druga polska firma planuje zwiększyć wydatki na B+R

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-07-2014 11:30
Co druga polska firma planuje zwiększyć wydatki na B+R
Fot. Fotolia

W najbliższych 5 latach działalność badawczo rozwojowa (B+R) w Europie Środkowej może przeżyć prawdziwy rozkwit, a Polska znajdzie się w czołówce.

Przede wszystkim rośnie w tym regionie liczba firm, które w ciągu roku zamierzają zwiększyć wydatki na ten cel. Obecnie deklaruje tak 41 proc. ankietowanych (57 proc. w Polsce). W pięcioletniej perspektywie, zwiększenie nakładów na B+R planuje 57 proc. respondentów (aż 61 proc. w Polsce).
Najbardziej optymistyczni są przedsiębiorcy z Rumunii, gdzie blisko 80 proc. deklaruje wzrost inwestycji na B+R w ciągu 3-5 lat wobec nakładów poniesionych w 2013 roku.

Te dane pochodzą z II edycji raportu „Badania i rozwój w Polsce. Raport 2014” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.

- Badania i rozwój przestają być kojarzone z czymś przełomowym, stając się częścią codziennego prowadzenia biznesu i budowy przewagi konkurencyjnej – komentuje Magdalena Burnat-Mikosz, partner, lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej Deloitte. - Rok temu aż 75 proc. polskich firm uznawało tę działalność za pracę nad istotnymi innowacjami, obecnie uważa tak już tylko 23,6 proc. badanych.

Dla przedsiębiorców, którzy zamierzają inwestować w B+R, kluczowa jest dostępność atrakcyjnych zachęt oraz wykwalifikowanej, doświadczonej i dostępnej kosztowo kadry badawczej.

Przedsiębiorcy z Polski oczekują zmian w systemie zachęt podatkowych na B+R. Deklaruje tak 76 proc. z nich uważając, że wprowadzenie ulgi podatkowej pozwalającej na obniżenie kwoty należnego podatku dochodowego wpłynęłoby na zwiększenie wydatków na działalność B+R w ciągu najbliższych 5 lat. Dodatkowo respondenci wskazali również, że korzystanie z dotacji jest zbyt sformalizowane i skomplikowane (blisko 39 proc. wskazań).

Wśród badanych w regionie firm rośnie także świadomość korzyści płynących z ochrony własności intelektualnej. Najczęściej wykorzystują one przyjęte zasady ochrony informacji poufnych do ochrony praw własności intelektualnej i know-how. Za najskuteczniejsze respondenci uznali jednak rozwiązania dostosowane do specyfiki danej firmy i sektora, opracowane na indywidualne zamówienie, obejmujące kilka form ochrony jednocześnie.

Wciąż większość firm (76 proc. wskazań w Polsce i blisko 65 proc. w regionie) deklaruje, że w ich firmie własność intelektualna chroniona jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Na patenty wskazała tylko połowa badanych w Polsce (43 proc. w regionie), natomiast na prawa autorskie odpowiednio 40 i 30 proc.

Eksperci Deloitte wskazują, że duży odsetek firm, które patentują swoje wynalazki lub stosują inne formy ochrony, może być skutkiem wymogów stawianych projektom dofinansowanym ze środków Unii Europejskiej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP