W tym tygodniu kalifornijska firma Apple, producent słynnych iPodów i iPhone'ów zaprezentuje swoje kolejne produkty. Najprawdopodobniej będą to m.in. supercienki laptop oraz internetowa wypożyczalnia filmów.
Wystąpienia Jobsa to nie tylko widowiska kopiowane przez firmy na całym świecie, w tym przez polską platformę cyfrową N. To też zapowiedzi, które decydują o kalendarzu całej branży elektronicznej i medialnej. W ostatnich latach ich znaczenie przyćmiło targi elektroniki użytkowej CES w Las Vegas, które właśnie skończyły się w piątek 11 stycznia.
Atrakcją zeszłego roku był iPhone - połączony z iPodem telefon komórkowy, którego sprzedaż w ciągu trzech miesięcy od czerwcowego debiutu sięgnęła miliona sztuk (dane z września dotyczą tylko sprzedaży w USA; w listopadzie iPhone wszedł do Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec).
Co Jobs pokaże tym razem? Apple jak zwykle nie puszcza pary, ale analitycy oczekują, że będzie to m.in. nowy laptop, o połowę cieńszy od obecnej linii MacBook, czyli miałby tylko nieco ponad 1 cm grubości. Od dostępnych obecnie na rynku modeli będzie różnić go brak tradycyjnego twardego dysku, który miałby być zastąpiony pamięcią typu flash - taką samą, jakiej używają obecnie iPody oraz iPhone'y. Apple jest dziś największym nabywcą pamięci flash od największego na świecie ich producenta - Samsunga.
Laptopy tradycyjnie były silną stroną Apple'a. W ciągu jednego tylko kwartału zakończonego we wrześniu zeszłego roku spółka sprzedała ich 1,34 mln sztuk, czyli o 37 proc. więcej niż przed rokiem.
Rynek spodziewa się również, że spółka uruchomi internetową wypożyczalnię filmów dostępną za pośrednictwem sklepu internetowego iTunes. Możliwość obejrzenia najnowszych produkcji takich gigantów, jak: 20th Century Fox, Warner Bros. czy Walt Disney Co., bez konieczności wychodzenia z domu może wstrząsnąć rynkiem wypożyczalni, którego wartość w samych Stanach Zjednoczonych wynosi 9 mld dol.
- Myślę, że to byłaby nawet ważniejsza wiadomość. Dotychczas Apple po prostu nie działał na tym rynku, dlatego sądzę, że to może być dla niego nowym źródłem przychodów - mówi Shaw Wu, analityk z American Technology Research.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Co pokaże Apple na konferencji Macworld?