PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cyfrowa inwazja w przemyśle. Wkracza Industry 4.0

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
21-01-2016 08:44
Cyfrowa inwazja w przemyśle. Wkracza Industry 4.0
Fot. Fotolia

Cyfryzacja przemysłu jest już standardem. O przewadze konkurencyjnej i miejscu na rynku będą decydować nowe technologie informatyczne oraz umiejętność wykorzystania ich potencjału.

Takie wnioski płyną z panelu „Rewolucja przemysłowa - trend i wyzwanie”, który odbył się w środę w ramach Forum Zmieniamy Polski.

Motywem przewodnim dyskusji było pojęcie Industry 4.0, czyli tzw. czwartej rewolucji przemysłowej, która ma dokonać się m.in. dzięki zaawansowanej automatyzacji oraz efektywnemu gromadzeniu, przetwarzaniu i wymianie danych.

Jak zaznaczył Piotr Łaszczewski, dyrektor Middleware w IBM Polska i Kraje Bałtyckie, potrzebujemy 7-10 lat, aby dogonić kraje zachodnie pod względem rozwoju technologii informatycznych oraz cyberbezpieczeństwa.

Łaszczewski podkreślił, że wykorzystanie technologii pozwala uwolnić potencjał, który tkwi w ludziach. Optymalizacja pracy i obniżenie jej kosztów pozwala znaleźć czas i środki na kreatywność, która prowadzi wypracowania przewag konkurencyjnych.

Henryk Siodmok, prezes Grupy Atlas, wskazał, że choć produkcja materiałów budowlanych jest przemysłem tradycyjnym, to spółka stara się maksymalnie wykorzystać nowe narzędzia.

Atlas zoptymalizował już swoje zakłady pod kotem automatyzacji i podnoszenia jakości produkcji. Natomiast ważnym elementem rozwoju grupy jest komunikacja i gromadzenie danych pochodzących od klientów.

Grupa jest mocno powiązana informatycznie z fachowcami - współpracują oni przy opracowywaniu nowych produktów, a następnie ich testowaniu. Dzięki temu Atlas może szybciej poznawać potrzeby rynku i na nie odpowiadać.

Siodmok podkreślił, że największą troską menadżera powinno być to, aby nie marnować kreatywności pracowników. Atlas, aby wyłonić nowych liderów, stosuje w grupie zintegrowane rozwiązania social media, które pozwalają tworzyć zespoły skupione wokół nowych pomysłów.

Piotr Kańtoch, wiceprezes Grupy Powen-Wafapom, specjalizującej się w produkcji pomp przemysłowych, stwierdził, że Polska nie posiada własnego GE czy IBM, które mogłoby przeznaczać ogromne kwoty na rozwijanie nowych technologii.

Dlatego - w opinii Kańtocha - polskie firmy muszą szukać niszy, gdzie będą w stanie szybko odpowiadać na potrzeby klientów, gdyż w obecnej rzeczywistości oczekują oni dedykowanych rozwiązań.

Jak dodał Kańtoch, Grupa Powen-Wafapomp na swoim rynku, wartym w Polsce ok. 2-3 mld zł rocznie - musi zmagać się z ok. 300 konkurentami. W tej sytuacji nawet drobna optymalizacja czy rozwiązanie decyduje o zdobyciu zlecenia.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


57 041 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP