Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cyfryzacja nie przyczyniła się bezpośrednio do spadku czytelnictwa gazet

Autor: wnp.pl (PS)
25-10-2012 18:32

Na świecie wydatki na zakup produktów multimediów w formacie cyfrowym potroiły się w latach 2006 - 2010 r.

Włącznie z sektorem muzyki w formacie cyfrowym, mają one ok. 30 proc. udział w światowej sprzedaży produktów na rynku cyfrowym – informuje Komisja Europejska, cytując badania Joint Research Centre.
Analiza ta jest wkładem w ostatnie inicjatywy KE na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy.

Cyfrowy sukces sektora muzyki kontrastuje z innymi mediami i przemysłem wydawniczym, które w wolniejszym tempie przestawiają się na dystrybucję w tej formie. Tylko 6 proc. filmów, gazet, magazynów i wydawanych książek było w postaci cyfrowej.

Badanie podkreśla rosnące wzajemne powiązania i proces konwergencji sektor przemysłów związanych z sektorem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT - telecom, komputer i oprogramowanie przemysłu). Treści i przemysłu ICT rósł na całym świecie w okresie 2006-2010 w rocznym tempie 8,4 proc., podczas gdy sektor treści o 4,9 proc.

W raporcie przytacza się szereg faktów o mediach cyfrowych i przemyśle.

Np. digitalizacja zwiększyła łączną wartość sprzedaży książek. Wydatki na zakup e-książek niemal podwajały się każdego roku w latach 2006-2010, osiągając 3 proc. wartość globalnego rynku książek. Z prognoz wynika, że przychody z e-książek w okresie 2008–2014 na pięciu największych rynkach europejskich wzrosną do 9 proc., w Japonii – do 8 proc., a w USA – do 17 proc.

Internet stał się drugim najbardziej preferowanym źródłem wiadomości, po telewizji. Chociaż rynek reklam cyfrowych wzrósł, w 2010 r. wyniósł on jedynie 7 proc. globalnego rynku.

Europejski przemysł wydawniczy jest największy na świecie i obejmuje łącznie 83 472 firm. Największe podsektory pod względem liczby działających przedsiębiorstw to: wydawcy książek (31 813, tj. 38,1 proc.) i wydawcy dzienników i magazynów (18 975 - 22,7 proc.). Wydawcy gazet tworzą najmniejszy podsektor, który w UE-27 liczy tylko 9006 przedsiębiorstw (mniej niż 11 proc. całości).

Autorzy raportu stwierdzają, że ogólny spadek sprzedaży prasy drukowanej nie zbiegał się z procesem digitalizacji. W większości przypadków rozpoczął się on wcześniej, w wyniku zmieniających się wzorców konsumpcji, może też być wynikiem większej konkurencji na rynku, przy obniżonej marży zysku i malejących cenach.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP