Na świecie wydatki na zakup produktów multimediów w formacie cyfrowym potroiły się w latach 2006 - 2010 r.
Analiza ta jest wkładem w ostatnie inicjatywy KE na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy.
Cyfrowy sukces sektora muzyki kontrastuje z innymi mediami i przemysłem wydawniczym, które w wolniejszym tempie przestawiają się na dystrybucję w tej formie. Tylko 6 proc. filmów, gazet, magazynów i wydawanych książek było w postaci cyfrowej.
Badanie podkreśla rosnące wzajemne powiązania i proces konwergencji sektor przemysłów związanych z sektorem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT - telecom, komputer i oprogramowanie przemysłu). Treści i przemysłu ICT rósł na całym świecie w okresie 2006-2010 w rocznym tempie 8,4 proc., podczas gdy sektor treści o 4,9 proc.
W raporcie przytacza się szereg faktów o mediach cyfrowych i przemyśle.
Np. digitalizacja zwiększyła łączną wartość sprzedaży książek. Wydatki na zakup e-książek niemal podwajały się każdego roku w latach 2006-2010, osiągając 3 proc. wartość globalnego rynku książek. Z prognoz wynika, że przychody z e-książek w okresie 2008–2014 na pięciu największych rynkach europejskich wzrosną do 9 proc., w Japonii – do 8 proc., a w USA – do 17 proc.
Internet stał się drugim najbardziej preferowanym źródłem wiadomości, po telewizji. Chociaż rynek reklam cyfrowych wzrósł, w 2010 r. wyniósł on jedynie 7 proc. globalnego rynku.
Europejski przemysł wydawniczy jest największy na świecie i obejmuje łącznie 83 472 firm. Największe podsektory pod względem liczby działających przedsiębiorstw to: wydawcy książek (31 813, tj. 38,1 proc.) i wydawcy dzienników i magazynów (18 975 - 22,7 proc.). Wydawcy gazet tworzą najmniejszy podsektor, który w UE-27 liczy tylko 9006 przedsiębiorstw (mniej niż 11 proc. całości).
Autorzy raportu stwierdzają, że ogólny spadek sprzedaży prasy drukowanej nie zbiegał się z procesem digitalizacji. W większości przypadków rozpoczął się on wcześniej, w wyniku zmieniających się wzorców konsumpcji, może też być wynikiem większej konkurencji na rynku, przy obniżonej marży zysku i malejących cenach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Cyfryzacja nie przyczyniła się bezpośrednio do spadku czytelnictwa gazet