Cyfryzacja nie przyczyniła się bezpośrednio do spadku czytelnictwa gazet

Cyfryzacja nie przyczyniła się bezpośrednio do spadku czytelnictwa gazet
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na świecie wydatki na zakup produktów multimediów w formacie cyfrowym potroiły się w latach 2006 - 2010 r.

Włącznie z sektorem muzyki w formacie cyfrowym, mają one ok. 30 proc. udział w światowej sprzedaży produktów na rynku cyfrowym – informuje Komisja Europejska, cytując badania Joint Research Centre.

Analiza ta jest wkładem w ostatnie inicjatywy KE na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy.

Cyfrowy sukces sektora muzyki kontrastuje z innymi mediami i przemysłem wydawniczym, które w wolniejszym tempie przestawiają się na dystrybucję w tej formie. Tylko 6 proc. filmów, gazet, magazynów i wydawanych książek było w postaci cyfrowej.

Badanie podkreśla rosnące wzajemne powiązania i proces konwergencji sektor przemysłów związanych z sektorem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT - telecom, komputer i oprogramowanie przemysłu). Treści i przemysłu ICT rósł na całym świecie w okresie 2006-2010 w rocznym tempie 8,4 proc., podczas gdy sektor treści o 4,9 proc.

W raporcie przytacza się szereg faktów o mediach cyfrowych i przemyśle.

Np. digitalizacja zwiększyła łączną wartość sprzedaży książek. Wydatki na zakup e-książek niemal podwajały się każdego roku w latach 2006-2010, osiągając 3 proc. wartość globalnego rynku książek. Z prognoz wynika, że przychody z e-książek w okresie 2008–2014 na pięciu największych rynkach europejskich wzrosną do 9 proc., w Japonii – do 8 proc., a w USA – do 17 proc.

Internet stał się drugim najbardziej preferowanym źródłem wiadomości, po telewizji. Chociaż rynek reklam cyfrowych wzrósł, w 2010 r. wyniósł on jedynie 7 proc. globalnego rynku.

Europejski przemysł wydawniczy jest największy na świecie i obejmuje łącznie 83 472 firm. Największe podsektory pod względem liczby działających przedsiębiorstw to: wydawcy książek (31 813, tj. 38,1 proc.) i wydawcy dzienników i magazynów (18 975 - 22,7 proc.). Wydawcy gazet tworzą najmniejszy podsektor, który w UE-27 liczy tylko 9006 przedsiębiorstw (mniej niż 11 proc. całości).

Autorzy raportu stwierdzają, że ogólny spadek sprzedaży prasy drukowanej nie zbiegał się z procesem digitalizacji. W większości przypadków rozpoczął się on wcześniej, w wyniku zmieniających się wzorców konsumpcji, może też być wynikiem większej konkurencji na rynku, przy obniżonej marży zysku i malejących cenach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Cyfryzacja nie przyczyniła się bezpośrednio do spadku czytelnictwa gazet

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!