Cyfryzacja w Urzędzie Dozoru Technicznego

Cyfryzacja w Urzędzie Dozoru Technicznego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dostęp do danych zgromadzonych przez UDT na temat eksploatowanych urządzeń technicznych przez internet? Dla ich właścicieli - czemu nie! - pisze Piotr Kwiatkowski, dyrektor Zespołu Wspomagania Technicznego Urzędu Dozoru Technicznego.

Pod dozorem UDT znajduje się obecnie blisko milion sto tysięcy urządzeń eksploatowanych przez ponad 100 000 klientów. Codziennie nasi inspektorzy wykonują i dokumentują ok. 5000 badań. Jeżeli dodamy do tego korespondencję z klientami, prowadzenie dokumentacji finansowej, staje się oczywiste, że działalność Urzędu nie byłaby możliwa bez zaawansowanego wsparcia teleinformatycznego.

Historia

Informatyzację na szeroką skalę rozpoczęto w UDT już w latach 70. ubiegłego stulecia. Początkowo dane przetwarzane były w zewnętrznych, specjalistycznych ośrodkach obliczeniowych. W latach 80., po pojawieniu się komputerów klasy PC, w UDT zaczęto tworzyć własne bazy danych klientów i dozorowanych urządzeń.

W latach 90. kierownictwo UDT powierzyło specjalnie dobranym programistom w kraju zadanie stworzenia pierwszego specjalnego oprogramowania na potrzeby obsługi baz danych urządzeń objętych dozorem. W rezultacie w 29 ówczesnych Inspektoratach Dozoru Technicznego wdrożono Zintegrowany System Informatyczny (ZSI) - nowoczesny, oparty o relacyjne bazy danych system wspierający obsługę wszystkich zadań ustawowych. System ten pozwolił na optymalizację procesu planowania i kontrolę realizacji badań okresowych, a także na nadzór nad jakością i terminowością wykonywania bieżących zleceń otrzymywanych od klientów.

ZSI rozszerzany, ulepszany i działający w UDT do dziś, był pierwszym w Polsce systemem informatycznym, w którym zostały zinformatyzowane wszystkie wewnętrzne procedury związane z dokumentowaniem ustawowych badań technicznych.
Dysponując taką bazą informatyczną, kierownictwo UDT podjęło decyzję o uruchomieniu platformy iUDT - interfejsu pozwalającego na udostępnienie naszym klientom zasobów teleinformatycznych UDT związanych z eksploatowanymi przez nich urządzeniami technicznymi.

Centralizacja sytemu

Pierwszym krokiem do udostępnienia klientom informacji związanych z eksploatowanymi przez nich urządzeniami była centralizacja systemu. Wszystkie dane zostały przeniesione z 29 budynków oddziałów terenowych do jednej, centralnej bazy. Dzięki umieszczeniu danych w jednym miejscu mogliśmy zabezpieczyć dostęp do nich za pomocą wysokiej klasy urządzeń i oprogramowania.
Utworzenie odpowiednio wyposażonej serwerowni nie było możliwe środkami UDT, w związku z czym zdecydowano się na wynajem pomieszczenia serwerowego u wyspecjalizowanej firmy zewnętrznej. Dzięki temu zarówno dane umieszczone na wydajnych i bezpiecznych macierzach dyskowych, jak i serwery przetwarzające te dane, znajdują się w bezpiecznej serwerowni posiadającej certyfikat ISO/IEC 27001, wyposażonej w awaryjne źródła zasilania, bezpieczne systemy gaśnicze oraz wysokiej klasy zabezpieczenia fizyczne.

Bezpieczeństwo danych

Bezpieczeństwo serwerów wymaga bezwzględnie ich chłodzenia i utrzymania wokół nich odpowiedniej temperatury. To z kolei implikuje konieczność zapewnienia ciągłości dostaw energii nawet w przypadkach skrajnych zdarzeń. Dlatego do budynku, w którym umieszczone są serwery doprowadzono dwie niezależne linie energetyczne od dwóch różnych dostawców energii. Umieszczone są, podobnie jak łącza światłowodowe z dwóch różnych stron obiektu. Ponadto w celu zapewnienia bezpieczeństwa zasilania urządzeń dodatkowo wyposażono obiekt w dwa agregaty prądotwórcze z zapasem paliwa wystarczającym na czas potrzebny do przyjazdu cystern (nie trzyma się większych ilości paliwa, ponieważ zbyt szybko ulega ono zepsuciu). Serwerownia jest w sposób szczególny zabezpieczona przed pożarem - począwszy od ścian działowych wytrzymujących wysoką temperaturę przez długi czas po system bezpiecznego gaszenia. Serwerów nie wolno gasić wodą, więc w razie pożaru specjalne urządzenia wydmuchują z pomieszczeń powietrze i wypełniają je specjalnym niepalnym gazem. System ten jest regularnie testowany. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście fizyczna ochrona obiektu.

Mimo zastosowanych zabezpieczeń, na wypadek fizycznego zniszczenia serwerów utrzymujemy aktualną kopię informacji w innej, równie bezpiecznej lokalizacji. Wszystkie dane dotyczące szczegółów umiejscowienia naszej serwerowni, jak również miejsca przechowywania kopii stanowią informacje chronione.

Do serwerów gromadzących dane UDT nie ma dostępu z internetu. Minimalizację ryzyka dostępu do bazy danych UDT osiągnięto przez minimalizację punktów dostępu. W związku z tym nie ma możliwości przeprowadzenia tzw. ataku hakerskiego. Jedyną możliwością dostępu do bazy przez osoby nieuprawnione jest kradzież haseł, dlatego są one regularnie zmieniane.

Wszystkie te zabezpieczenia pozwalają na właściwą, pełną ochronę informacji gromadzonych przez UDT w trakcie badań technicznych.
Dostęp do systemu mają wszyscy uprawnieni pracownicy UDT. Mogą z niego korzystać zarówno we wszystkich naszych biurach - poprzez bezpieczne, nieposiadające styku z siecią Internet łącza dzierżawione, jak i w trakcie wykonywania działań w terenie. Tam dostęp zapewnia dedykowany, bezpieczny kanał łączności wykorzystujący sieć telefonii komórkowej.

Wszyscy inspektorzy UDT zostali wyposażeniu w laptopy i mają - dostęp do wszystkich danych technicznych bazy w czasie wykonywania zadań inspekcyjnych, co znacznie ułatwia im pracę - mogą być w dowolnym miejscu na świecie, a będą mieli dostęp do wszelkich potrzebnych im informacji i funkcjonalności systemu. Wszelkie operacje i przetwarzanie danych odbywa się na serwerach.

iUDT

Scentralizowanie systemu oraz zastosowanie wydajnych technik zabezpieczających pozwoliło nam na realizację etapu drugiego - udostępnienia naszym klientom interfejsu iUDT.

W pierwszej warstwie umożliwia on komunikację z naszym systemem poprzez ogólnodostępną platformę ePUAP - prowadzenie oficjalnej korespondencji z UDT w ten sposób jest w pełni możliwe już od dwóch lat. W marcu 2012r. konto UDT na platformie ePUAP zostało aktywowane - zostały nadane mu uprawnienia Instytucji Publicznej. Wkrótce potem zainstalowano na nim bezpłatnie udostępnioną przez platformę ePUAP, Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP). Od tej pory interesariusze UDT mieli możliwość złożenia dowolnego pisma za pomocą ESP.

W lipcu 2013 roku na profilu UDT udostępniono kolejne usługi. Można tą drogą złożyć do UDT dowolne pismo, a także wniosek o rejestrację urządzenia, który bezpośrednio "wpada" do systemu. Interfejs ePUAP nie wymaga posiadania podpisu kwalifikowanego. Aby "wyrobić" sobie profil ePUAP trzeba się zarejestrować w internecie i potwierdzić swoją tożsamość (z dowodem osobistym) w specjalnym punkcie kontaktowym - takie punkty są np. we wszystkich Urzędach Skarbowych.

Ostatnio zintegrowaliśmy z ePUAP cały nasz system informatyczny, dzięki czemu w niedalekiej przyszłości będzie można złożyć tą drogą także wszystkie inne wnioski (obecnie można to zrobić w postaci załącznika do pisma, co nadal wymaga w UDT odpowiedniej dekretacji). Finalizacja pełnej cyfryzacji na styku Klient-UDT wymaga zaakceptowania przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji formularzy wniosków, które mają być udostępnione klientom.

Z możliwości ePUAP nadal korzysta niewielka grupa naszych klientów, a szkoda, ponieważ można w ten sposób załatwić w zasadzie wszystkie formalności z UDT, co zdecydowanie skraca czas, który trzeba im poświęcić. Nie eliminuje oczywiście kontaktu z inspektorem UDT, który musi przeprowadzić badanie techniczne urządzenia. Inspektorzy UDT nie są wirtualni podobnie jak urządzenia, które dozorują. Taka jest specyfika działania UDT. Inspektorzy dojeżdżają do klienta i osobiście sprawdzają potencjalne zagrożenia w eksploatacji wind, żurawi, zbiorników, rurociągów i innych urządzeń mogących stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska.

Druga warstwa interfejsu iUDT pozwala na automatyczne zasilanie systemów informatycznych naszych klientów informacjami o terminach planowanych badań, wynikach przeprowadzonych inspekcji, saldzie rozliczeń finansowych itp. Interfejs pozwala również na zlecanie przez klientów usług dozorowych z poziomu własnych systemów informatycznych lub przez dedykowany interfejs o szerszych możliwościach i jeszcze prostszych w użytkowaniu niż platforma ePUAP.

Prowadzimy już pierwsze, pilotażowe projekty wykorzystujące możliwości iUDT. Po ich zakończeniu, na początku przyszłego roku, poinformujemy wszystkich zainteresowanych o możliwościach rozszerzenia form współpracy z Urzędem Dozoru Technicznego.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!