PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Demokratyzacja technologii informatycznych

Autor: wnp.pl (PS)
05-05-2014 10:05

Biorąc pod uwagę znaczenie sektora małych i średnich przedsiębiorstw we wzroście gospodarczym, innowacyjności i tworzeniu nowych miejsc pracy, stały się one niezwykle ważnym klientem dla dużych firm technologicznych.

W latach 2003-2012 amerykańskim firmom technologicznym, które oferowały produkty i usługi MŚP, udało się osiągnąć nawet dwa razy wyższe przychody niż tym, które takiej oferty nie miały. Koncerny, które sprzedawały swój sprzęt i usługi małym i średnim przedsiębiorstwom nie ulegały także tak bardzo wahaniom koniunktury gospodarczej jak inne podmioty, miały większą liczbę stałych pracowników i wyższe wydatki na badania i rozwój.
Na sprzęt, oprogramowanie, usługi IT, nowoczesne technologie, takie jak cloud computing, narzędzia analityczne czy technologie mobilne, firmy z tego sektora w na kontynencie północnoamerykańskim wydały w 2012 roku 543 mld dolarów. Za trzy lata ma to być już 686 mld dolarów.

Podobne tendencje coraz bardziej dostrzegane są w Europie, w tym w Polsce. Jednak, jak przestrzegają eksperci firmy doradczej Deloitte w publikacji "Democratizing Technology", jest to klient niezwykle wymagający, którego potrzeby, w związku dużą presją konkurencyjną, nieustannie się zmieniają.

- W przeszłości duże firmy technologiczne nie były zainteresowane sektorem MŚP, ale pojawienie się nowych narzędzi i technologii, sprawiło, że obecnie mogą one wyjść naprzeciw potrzebom małych i średnich przedsiębiorstw - mówi Stanisław Bochnak, dyrektor w Zespole Doradztwa Technologicznego Deloitte Business Consulting. - Możemy więc już mówić o nowym zjawisku, które można określić mianem demokratyzacji technologii.

W USA w ub. roku połowę wszystkich pracowników pracujących w sektorze prywatnym zatrudniały właśnie małe firmy, które odpowiadały za wytworzenie przez ten sektor 50 proc. tamtejszego PKB. W krajach OECD odsetek pracujących w sektorze MŚP sięga od 60 do 80 proc. wszystkich zatrudnionych.

W Polsce w 2011 roku było to 70 proc. Małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiadały w tym samym roku za wytworzenie 47,3 proc. polskiego PKB. "Ponadto MŚP stanowią napęd dla najbardziej innowacyjnych technologii. Wśród amerykańskich firm, które w ostatnich czterech latach zarejestrowały piętnaście lub więcej patentów, sektor MŚP mógł się pochwalić 16 razy większą ich liczbą na jednego pracownika niż wielkie koncerny" - dodaje Bochnak.

Jak przekonują eksperci Deloitte duże firmy technologiczne, mimo szybko zmieniającego się popytu i potrzeb małych i średnich firm, nie są zmuszone tworzyć dla nich nowych produktów lub usług od podstaw. Zamiast tego, mogą skupić się na strategii, która wykorzystuje nowe rozwiązania technologiczne, takie jak cloud computing, analityka czy technologie mobilne i dostosować istniejącą ofertę do potrzeb sektora MŚP.

I tak chmura obliczeniowa może im pomóc zarządzać danymi oraz niewielkim kosztem poprawić wydajność i efektywność. Z kolei narzędzia analityczne można wykorzystać do szybszego wychwytywania i wyjaśniania zmian w preferencjach klientów i dostosowaniu do nich produktów i usług. Tę samą rolę mogą odegrać platformy społecznościowe.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP