PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego współpraca nauki i biznesu tak mocno kuleje?

Autor: wnp.pl (JM)
20-11-2012 08:50
Dlaczego współpraca nauki i biznesu tak mocno kuleje?
fot. Fotolia

- Duży potencjał jednostek naukowych nie przekłada się na liczbę innowacyjnych przedsiębiorstw, których odsetek w Polsce stanowi jedynie 24,5% spośród ogółu – zauważa Grzegorz Warzocha, kierownik biura projektów unijnych Asseco Poland. - Dla porównania procentowy udział przedsiębiorstw innowacyjnych wśród działających w UE wynosi 54,1%.

Zdaniem naszego rozmówcy, wskazuje to na występowanie w Polsce istotnych barier w rozwoju współpracy nauki i przemysłu. – Tymczasem sprawne powiązania firm ze sferą naukowo-badawczą warunkują innowacyjność i konkurencyjność przedsiębiorstw – przekonuje Grzegorz Warzocha.
Przyczyną tego stanu są, zdaniem przedstawiciela Asseco Poland, z jednej strony uwarunkowania systemowe i formalno-prawne, ale także powody leżące bezpośrednio po obu stronach uczestniczących w transferze wiedzy i innowacji.

- Wśród przyczyn systemowych należy wymienić przede wszystkim duże rozdrobnienie organizacyjne i tematyczne jednostek badawczo-rozwojowych, instytutów Polskiej Akademii Nauk i uczelni wyższych – wymienia nasz rozmówca. - Drugim, bardzo istotnym powodem jest znaczna przewaga prowadzonych przez te jednostki badań podstawowych nad badaniami przemysłowymi, których wyniki mogą być przez przedsiębiorstwa w praktyce wykorzystane do komercjalizacji.

Zdaniem Grzegorza Warzochy, w Polsce jedynie duże przedsiębiorstwa mają wystarczający potencjał do ich wdrażania, a przedsiębiorstwa z sektora MSP są często zbyt nisko zaawansowane technologicznie oraz nie posiadają zdolności finansowej do ponoszenia nakładów na wdrażanie wyników prac B+R.

- Natomiast duże przedsiębiorstwa z własnym zapleczem B+R przeważnie nie są zainteresowane współpracą z uczelniami oraz jednostkami badawczymi i poszukują rozwiązań swoich problemów technologicznych lub organizacyjnych we własnym zakresie – uważa przedstawiciel Asseco Poland.

Z kolei już podjęta współpraca, jak wskazuje nasz rozmówca, nie zawsze kończy się sukcesem ze względu na rozbieżność interesów i inne rozumienie celowości badań wspieranych przez biznes. - Niska świadomość wzajemnych potrzeb i celów jest powodem braku wzajemnego zaufania i dodatkowo utrudnia współpracę, ograniczając jednocześnie korzyści z niej płynące – podsumowuje Grzegorz Warzocha.

KOMENTARZE (11)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP