PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Długa droga od pomysłu do przemysłu

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
27-04-2015 07:20
Długa droga od pomysłu do przemysłu
Fot. PTWP

Innowacyjność to nie tylko mniej lub bardziej przełomowe wynalazki. To przede wszystkim zastosowanie ich w praktyce. O tym jak to zrobić i to tak, aby przyniosły zyski debatowali uczestnicy panelu "Innowacje w praktyce. Teraz komercjalizacja" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Chociaż ostatnio coraz innowacje stały się jednym z istotniejszych wątków debaty publicznej, czasami dyskusja o nich zbacza w zbytnie uproszczenia. Można odnieść wrażenie, że innowacje są celem samym w sobie. Debata na Europejskim Kongresie Gospodarczym była krokiem w stronę postawienia dyskusji na właściwe, realistyczne tory. Stąd podstawowy wniosek: nie wystarczy wymyślić nowe rozwiązanie, trzeba je jeszcze wdrożyć w taki sposób, aby przyniosło one firmie realne zyski.
- Gdy pojawia się nowa idea, inicjatywa nowej innowacji to mam przed oczami koło, które przedstawia cykl życia produktu. Samo powstanie pomysłu, nawet najbardziej genialnego nie przesądza o jego sukcesie - stwierdził Jerzy Wiśniewski, dyrektor R&D Fujitsu w Polsce. - Muszą nastąpić kolejne etapy - wdrożenie produkcji, dostarczenie na rynek odpowiednimi kanałami dystrybucyjnymi. Z tym wiąże się cała masa różnorakich problemów, np. prawnych. Nowy produkt musi uzyskać najczęściej wiele zezwoleń, certyfikatów, trzeba brać pod uwagę ewentualne ograniczenia w eksporcie. I rzecz najważniejsza - taki produkt musi działać w ekosystemie, w którym się znalazł - wyjaśniał Wiśniewski. Dlatego w przypadku wielkich korporacji wprowadzenie na rynek innowacyjnego produktu rozpoczyna się od budowy działów wsparcia.

- Dopiero dystrybucja produktu gwarantuje sukces. Ktoś musi podjąć ryzyko i podjąć się promocji na masową skalę - zgadzał się Arkadiusz Świerczewski, dyrektor biura projektów innowacyjnych PKN Orlen i podawał przykłady z przeszłości. - Długopis kulkowy wszedł do masowej produkcji w latach 40. Ubiegłego wieku. I odniósł sukces, bo to rzeczywiście świetny wynalazek. Tyle, że został opatentowany w 1888 roku, a od tego czasu do masowej produkcji było jeszcze ponad trzysta podobnych patentów. Dopiero wdrożenie tego wynalazku na masowa skalę, przyniosło sukces mówił Świerczewski.

Dlatego komercjalizacja innowacji staje się kluczowym problemem przed jakimi stają polska nauka i przedsiębiorcy. Zmiany w dystrybucji środków z kolejnej unijnej perspektywie budżetowej mają być odpowiedzią na to wyzwanie. W odróżnieniu od poprzedniej siedmiolatki, tym razem pieniądze na badania i rozwój - a więc tam gdzie innowacje się zaczynają - mają trafiać za pośrednictwem przedsiębiorstw. To oni mają decydować o obszarach badawczych, które z nich mogą być dla nich użyteczne w dalszym prowadzeniu biznesu.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP