XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dodaj znajomego, nie hejtuj! - nowa kampania skierowana do młodzieży

Dodaj znajomego, nie hejtuj! - nowa kampania skierowana do młodzieży
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pozorna anonimowość w sieci sprawia, że obrażanie kogoś za jej pośrednictwem przychodzi łatwiej niż w innych sytuacjach - przekonują organizatorzy kampanii "Dodaj znajomego" przeciwko hejtowaniu w sieci. Akcja współorganizowana przez Fundację Dzieci Niczyje ruszy w środę.

Termin hejtowanie stosuje się przede wszystkim do wypowiedzi, które są agresywne, ale nie mają podłoża ideologicznego. O ile mowa nienawiści opiera się na negatywnych stereotypach i jest powiązana z poglądami danej osoby, o tyle hejtowanie jest przejawem agresji bez ściśle określonego powodu.

Organizatorzy kampanii przekonują, że hejtowanie nie jest zjawiskiem, którego źródła należy szukać w naturze internetu. Młodzi ludzie uczą komunikować się w świecie rzeczywistym, głównie w domu. Dlatego w modelowaniu ich zachowań kluczowa jest rola rodziców i opiekunów dzieci.

"Kampania jest odpowiedzią na hejtowanie jako poważny, a stale bagatelizowany problem dotykający młodych ludzi w internecie. Jej przekaz adresowany jest zarówno do ofiar hejtu, jego świadków, jak i samych hejterów. Z jednej strony powinna uświadomić młodym ludziom konieczność osobistego przeciwstawiania się hejtowaniu, a z drugiej - pomóc rodzicom, nauczycielom, czy starszemu rodzeństwu wspierać dzieci skrzywdzone tą formą przemocy w sieci" - tłumaczy Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje.

Jej motywem przewodnim będzie spot telewizyjny emitowany w telewizji, internecie oraz kinach. Jego scenariusz został oparty na historii dwójki młodych ludzi, którzy biorą udział w castingu do filmu. Dialog zadany do odegrania przed komisją oparty jest na ich wcześniejszej internetowej dyskusji, w której pojawił się hejt.

Elementem kampanii jest też strona http://addfriend.disney.pl/, na której zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli znajdą informacje o kampanii, problemie hejtowania w internecie oraz o sposobach radzenia sobie z nim. W ramach akcji prowadzone będą także zajęcia w szkołach.

Kampanii towarzyszyć będą konkursy - m.in. na piosenkę promującą większą życzliwość wobec znajomych i nieznajomych w sieci (zwycięski utwór zostanie profesjonalnie wykonany przez jedną z polskich gwiazd) oraz na plakat propagujący hasło kampanii.

Z badań FDN wynika, że 40 proc. młodych ludzi w wieku 14-17 lat spotkało się w internecie z przejawami mowy nienawiści. Ofiarą różnych form cyberprzemocy, w tym hejtu, padł co piąty polski nastolatek (21,5 proc.).

Organizatorzy kampanii przypominają, że przed agresywnymi, wulgarnymi czy obraźliwymi treściami można się bronić. Większość portali umożliwia zgłaszanie nadużyć. Cyberprzemoc można zgłaszać również specjalnym serwisom, np. helpline.org.pl, dyzurnet.pl.

W niektórych przypadkach hejterskie komentarze można zgłaszać policji, niektóre mogą wyczerpywać znamiona przestępstw np. groźby karalnej, zniesławienia czy znieważenia. Karana jest także mowa nienawiści.

Organizatorami kampanii są Disney Channel i Disney XD oraz Fundacja Dzieci Niczyje.

Fundacja Dzieci Niczyje od 2004 r. prowadzi program "Dziecko w Sieci", którego celem jest nauczenie dzieci bezpiecznego poruszania się po internecie oraz pomoc w sytuacjach zagrożenia online. Fundacja prowadzi m.in. serwis dzieckowsieci.fdn.pl, platformę edukacyjną www.edukacja.fdn.pl, serwisy edukacyjne dla dzieci Sieciaki.pl i Necio.pl. Organizuje również kampanie społeczne na temat bezpieczeństwa dzieci w internecie, realizuje badania problemu. Wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową tworzy Polskie Centrum Programu Safer Internet Komisji Europejskiej.

Prowadzi również Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz serwis http://116111.fdn.pl/.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dodaj znajomego, nie hejtuj! - nowa kampania skierowana do młodzieży

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!