PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dwie strony polskiego rynku internetowego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-02-2012 11:22
Dwie strony polskiego rynku internetowego

- Według wskaźnika e-Intensity Index, opracowanego przez BCG, największą bolączką polskiej gospodarki internetowej jest, istotnie, infrastruktura internetowa - mówi Grzegorz Cimochowski.

Największą bolączką polskiego biznesu internetowego jest infrastruktura. Ale niski jest też odsetek firm, które intensywnie wykorzystują narzędzia internetowe – mówi Grzegorz Cimochowski, ekspert firmy doradczej The Boston Consulting Group.

Czy można mówić, że Polacy są społeczeństwem informatycznym?
- Należymy do światowej czołówki w intensywności poszukiwania informacji w internecie i tworzenia treści społecznościowych. Pod względem liczby haseł w danym języku, polska Wikipedia zajmuje czwarte miejsce na świecie po angielskiej, niemieckiej i francuskiej. Korzystamy z narzędzi komunikacyjnych takich jak Skype, używamy oprogramowania open source i usług „w chmurze”.

Świeżym dowodem na to, że Polacy są aktywnym i zaangażowanym społeczeństwem informacyjnym, była skala akcji sprzeciwu wobec porozumienia ACTA, w którą zaangażowało się kilkaset tysięcy osób. Opór internautów sprawił, że na początku lutego premier ogłosił wstrzymanie procesu ratyfikacji umowy międzynarodowej.

Ale to jedna strona medalu. Druga jest chyba ciemna?

- Nie da się nie zauważyć, że administracja publiczna i część biznesu pozostała w tyle za polskim społeczeństwem informacyjnym.

Co jest najbardziej istotne w rozwoju społeczeństwa informatycznego, technologia?

- Według wskaźnika e-Intensity Index, opracowanego przez BCG, największą bolączką polskiej gospodarki internetowej jest, istotnie, infrastruktura internetowa. Niespełna 60 proc. firm w Polsce ma dostęp do internetu o szybkości min 256 kb/s – pod tym względem znajdujemy się na szarym końcu Europy, w której 9 na 10 przedsiębiorstw ma dostęp do szybkiego internetu. Rozwój społeczeństwa informacyjnego wymaga więc dużych inwestycji infrastrukturalnych, które pomogą nam pokonać to zapóźnienie.

Głównym filarem gospodarki internetowej jest handel elektroniczny, który odpowiada za lwią część indywidualnych wydatków konsumpcyjnych tworzących internetowe PKB. Dynamiczny rozwój handlu elektronicznego wymaga sprawnej logistyki, niezawodnego systemu akceptowania płatności a także otoczenia prawnego, które odpowiednio chroni konsumenta ale nie tworzy też niepotrzebnych barier.

A umiejętności i popyt?

- Niezbędne jest stałe działanie na rzecz popularyzacji internetu, tak, żeby konsumenci, przedsiębiorcy i akademicy mogli w większym stopniu wykorzystywać narzędzia, które on oferuje. W naszym kraju odsetek firm, które intensywnie wykorzystują narzędzia internetowe, jest znacznie niższy, niż w krajach Europy Zachodniej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP