XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dwie trzecie Polaków ma w domu komputer

Dwie trzecie Polaków ma w domu komputer
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dwie trzecie Polaków ma w domu komputer; podobnie było rok temu. Jest za to o 3 proc. więcej osób, które mają w domu dostęp do internetu. Obecnie to 59 proc. wszystkich Polaków - wynika z badania ośrodka CBOS.

Przynajmniej raz w tygodniu korzysta z komputera 55 proc. Polaków.

Z badania wynika, że przeciętny internauta spędza w sieci 15 godzin tygodniowo, czyli nieco ponad dwie godziny dziennie. Mniej więcej dwie trzecie przebywa online krócej niż 15 godzin w tygodniu. Około jednej czwartej internautów spędza w sieci od 15 do 35 godzin tygodniowo, a więc od ponad dwóch do pięciu godzin dziennie. Mniej więcej co trzynasty użytkownik internetu jest online jeszcze dłużej.

W sieci więcej czasu spędzają internauci niż internautki (średnia godzin w tygodniu wynosi odpowiednio: 17 i 12). Liczba godzin spędzanych online zależy również od wieku - młodsi poświęcają na to więcej czasu.

Prawie wszyscy internauci (92 proc.) korzystają z sieci w domu, połowa (49 proc.) w szkole lub w pracy. W porównaniu z rokiem 2008 wyraźnie zmniejszyła się liczba użytkowników sieci w kawiarenkach internetowych (o 5 proc. do 2 proc.). Mniej więcej co ósmy (13 proc.) korzysta z internetu w jeszcze innych miejscach.

Prawie połowa użytkowników sieci (45 proc.) deklaruje, że zdarza im się łączyć z internetem bezprzewodowo za pośrednictwem takich przenośnych urządzeń, jak laptop, netbook, telefon komórkowy.

Najpopularniejszą w sieci formą kontaktu z innymi są komunikatory tekstowe - używa ich dwie trzecie internautów (66 proc.). Wyraźnie mniejsza grupa (39 proc.) prowadzi za pośrednictwem sieci rozmowy głosowe. Jedna trzecia internautów (34 proc.) rozmawia na forach dyskusyjnych.

Do nawiązania znajomości w sieci przyznaje się co czwarty internauta (25 proc.). Co siódmy (15 proc.) deklaruje, że spotkał się z osobą poznaną przez internet.

Ponad dwie trzecie internautów (67 proc.), czyli około jednej trzeciej ogółu dorosłych, dokonało zakupu przez internet, a co czwarty użytkownik sieci (25 proc.) coś w ten sposób sprzedał.

Z badania wynika, że do najczęściej kupowanych produktów należą: odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne i dziecięce. Nieco rzadziej są to książki i artykuły multimedialne oraz bilety. Zupełnie sporadycznie kupowano w sieci leki i produkty spożywcze. Wśród innych rzeczy wymieniano m.in. kosmetyki, meble i różnego rodzaju elementy wyposażenia wnętrz, artykuły gospodarstwa domowego, produkty budowlane, artykuły dla zwierząt, ogrodnicze (w tym kwiaty), biżuterię, przedmioty hobbystyczne, a także dostęp do różnych usług online.

Niemal połowa internautów (46 proc.) korzysta z usług bankowych przez internet. Ponad dwie piąte użytkowników pobiera z sieci - nie płacąc - programy komputerowe, muzykę, filmy. W ciągu ostatnich pięciu lat skala tego typu aktywności wśród internautów właściwie się nie zmieniła. Nadal mało popularne jest opłacanie dostępu do jakichś treści czy usług, niemniej takich użytkowników stopniowo przybywa. W pewnym zakresie może się to wiązać z poszerzaniem spektrum oferowanych w ten sposób produktów i usług.

Dwie piąte internautów (40 proc.) słucha przez internet radia. Tyle samo (40 proc.) ogląda w sieci telewizję, filmy i seriale. Ponad dwie trzecie internautów (68 proc.) czyta online gazety lub czasopisma.

Badanie przeprowadzono w dniach 8-19 kwietnia 2010 roku na liczącej 1056 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dwie trzecie Polaków ma w domu komputer

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!