Firmy w coraz większym stopniu doceniają rolę narzędzi IT w zarządzaniu kadrami. Choć w pierwszych miesiącach ubiegłego roku przedsiębiorcy nadal bardzo ostrożnie podchodzili do decyzji zakupowych i wstrzymywali inwestycje, to kolejne miesiące przyniosły już zauważalną poprawę i rosnące zainteresowanie rozwiązaniami do zarządzania zasobami ludzkimi.
Rosnąca popularność narzędzi informatycznych do zarządzania kadrami widoczna jest zarówno w przypadku rozwiązań umożliwiających optymalizację procesów operacyjnych, jak i tych, które bezpośrednio wspierają realizację strategii firmy. Narzędzia IT obejmujące procesy takie jak kadry, płace czy czas pracy przynoszą nie tylko pełną automatyzację, standaryzację i redukcję kosztów, ale też w znaczący sposób podnoszą bezpieczeństwo działań minimalizując ryzyko kar finansowych czy innych sankcji wynikających z niedopełnienia obowiązków ustawowo nałożonych na pracodawcę. Informatyzacja wybranych procesów HR oznacza eliminację błędów w całym procesie obsługi pracownika niwelując tym samym ryzyko otrzymania kary od Państwowej Inspekcji Pracy czy Sądu Pracy. Ważnym obszarem zainteresowania pracodawców są też coraz częściej narzędzia do samoobsługi pracowniczej i menedżerskiej. Dzięki takim rozwiązaniom firma zyskuje nowe narzędzie komunikacji, co ułatwia z kolei administrację kadrowo - płacową oraz zarządzanie czasem pracy.
Przedsiębiorcy w coraz większym stopniu doceniają także rozwiązania informatyczne bezpośrednio wspierające realizację strategii firmy - obszar, który pozwala organizacji zbudować przewagę konkurencyjną na rynku. Chodzi tu przede wszystkim o takie procesy jak rekrutacja, tworzenie systemów motywacyjnych wspierających pożądane działania i zachowania pracowników oraz rozwój i szkolenia kadr w obszarach newralgicznych dla prawidłowej realizacji strategii. Zastosowanie odpowiednich narzędzi informatycznych ma szczególną wagę zwłaszcza w świetle coraz większego zainteresowania firm zarządzaniem w oparciu o wartości. Dzięki odpowiednim instrumentom informatycznym możliwa jest realizacja wszystkich powyższych obszarów „miękkiego HR" w sposób zgodny z przyjętymi wartościami organizacji.
Nieocenione wsparcie w realizacji działań zgodnie ze strategią organizacji stanowi także strategiczny controlling personalny. W 2011 roku z pewnością należy spodziewać się rosnącego zainteresowania tym zagadnieniem. Choć na gruncie polskim obszar ten wciąż jest niedostatecznie zagospodarowany, coraz więcej firm dostrzega konieczność wyrażenia wartości kapitału ludzkiego w pieniądzu. Pytania o jego mierzalną wartość, o zwrot z inwestycji w kapitał ludzki, czy o koszty absencji i fluktuacji pojawiają się zawsze, gdy w grę wchodzi podejmowanie kluczowych decyzji w obszarze zarządzania personelem. Za pomocą odpowiednio dobranych i skonstruowanych narzędzi można ocenić wartość kapitału ludzkiego, a dzięki temu podejmować decyzje oparte na konkretnych przesłankach, ocenić zwrot inwestycji w kadry i efektywniej zarządzać ludźmi w organizacji. Dlatego należy oczekiwać, że to właśnie między innymi w narzędziach oferowanych przez controlling personalny firmy odnajdą szansę na podniesienie efektywności działań kadrowych.
Wyraźne ożywienie widać także w instytucjach publicznych, które wykazują większe niż dotychczas zainteresowanie narzędziami IT dla HR. Do tej pory instytucje, choć informatyzowały się na dużą skalę, często pomijały obszar kadrowy w postępowaniach przetargowych. Teraz sytuacja wyraźnie ulega zmianie. Obecnie instytucje publiczne coraz częściej decydują się na wdrożenie funkcji HR nie tylko w podstawowym zakresie kadr i płac czy ewidencji czasu pracy, ale także przykładają coraz większą wagę do realizacji kwestii strategicznych za pomocą np. narzędzi planowania kosztów osobowych. Przede wszystkim coraz powszechniej dostrzegany jest szerszy wymiar korzyści z informatycznego wsparcia procesów personalnych w instytucji publicznej i zyski, jakie narzędzia IT przynoszą na wszystkich poziomach organizacji. Nie chodzi bowiem tylko o proste odciążenie działu personalnego, ale o taką reorganizację procesów, która docelowo przełoży się na szybsze i lepsze jakościowo decyzje pozwalające instytucji lepiej realizować wyznaczone zadania.
Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska S.A.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Działy HR doceniają narzędzia informatyczne