Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

E-administracja w Polsce poniżej średnich standardów w UE

Autor: Wnp.pl (PS)
23-02-2011 14:28
E-administracja w Polsce poniżej średnich standardów w UE

Średnia dostępność do 20 podstawowych usług publicznych przez internet zwiększyła się w Europie z 69 proc. w 2009 r. do 82 proc. w roku 2010. Głównym czynnikiem zachęcającym końcowych użytkowników do korzystania z usług internetowych jest konieczność redukcji kosztów.

Wniosek ten pochodzi z międzynarodowego badania firmy doradczej z sektora ITC – Capgemini, jakie przeprowadziła ona na zlecenie Komisji Europejskiej. Jest to 10. edycja analizy dotyczącej funkcjonowania e-administracji w państwach europejskich.
Raport wskazuje zarazem, że występuje mała integracja e-administracji. Większość usług jest nadal świadczona niezależnie, więc użytkownicy muszą odwiedzać różne witryny, w celu zarządzania różnymi aspektami ich życia osobistego i pracy.

Wskaźnik wykorzystania elektronicznych zamówień przez europejskie administracje jest również poniżej oczekiwań. Wprawdzie wzrósł z 56 proc. w 2009 roku do 71 proc. w 2010 r., nadal jednak daleki jest od osiągnięcia celu, aby wszystkie zamówienia publiczne były elektroniczne na koniec 2010 r. Większa przejrzystość i spójność w procesie wyboru dostawcy przy wykorzystaniu elektronicznych zamówień ma na celu zwiększenie konkurencji w całym regionie i między dostawcami.

Z raportu płyną dwa podstawowe wnioski: w Europie postępuje proces wdrażania usług e-administracji, jednak należy położyć większy nacisk na zorientowanie na klienta oraz na elektroniczne zamówienia publiczne.

Według autorów, w przypadku obsługi firmy nowo powstającej, procedury online wprowadziły w życie w pełni jedynie: Austria, Dania, Estonia, Irlandia, Norwegia, Szwecja i Wlk. Brytania. W tym przypadku w Polsce spośród sześciu procedur, wdrożono jedynie dwie: dla pewnych grup dostarczanie online informacji (ale nie za pomocą dedykowanego uruchamiania portalu) i usługi online, za pośrednictwem dedykowanego portalu – dla innych spraw. W przypadku elektronicznej obsługi zamówień, benchmark dla UE wynosi 71 proc., a w Polsce – 72 proc. (18 miejsce).

Ogólnie – Polska została sklasyfikowana pod względem wdrożenia e-administracji na 20 miejscu. Z 79 proc. dostępem do online znajduje się poniżej średniego wskaźnika na UE (82 proc.). Zaawansowanie usług dla przedsiębiorstw wynosi 90 proc. (średnia UE – 97 proc.), a usług obywatela 85 proc. (87 proc.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP