E-commerce motorem gospodarki internetowej w Polsce

E-commerce motorem gospodarki internetowej w Polsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

10 lat temu, kiedy wstępowaliśmy do Unii Europejskiej zakupy przez internet robiło zaledwie 5 proc. Polaków, dziś robi to już 30 proc. Szacuje się, że sektor e-commerce jest motorem gospodarki internetowej w Polsce, osiągając poziom 93 mld zł, czyli 6 proc. PKB - powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Rafał Trzaskowski, minister administracji i cyfryzacji RP.

Rafał Trzaskowski przyznał, że kiedy pracował w Parlamencie Europejskim temat e-commerce był dość niszowy i trudno było nim zainteresować media. Teraz, kiedy szukamy niszy dla gospodarki, gdy UE wychodzi z kryzysu, e-commerce jest jednym z tematów skupiającym naszą uwagę. Może on nadać impet całej gospodarce. - Naszą rolą jest zatem, aby tworzyć przyjazne środowisko do rozwoju tego sektora. Najważniejszym zadaniem jest usuwanie barier prawnych, infrastrukturalnych i mentalnościowych, jeśli chodzi o kontakt obywatela z internetem - mówił minister.

Z badań wynika, że handel w internecie jest dość ciekawym probierzem na to, co się dzieje w gospodarce, jest skorelowany np. z inflacją - im wyższa inflacja, tym wyższy wzrost handlu w internecie.

- 10 lat temu, kiedy wstępowaliśmy do Unii Europejskiej zakupy przez internet robiło zaledwie 5 proc. Polaków, dziś robi to już 30 proc. W ostatniej dekadzie liczba Polaków, którzy mają dostęp do internetu w domu prawie się potroiła - zaznaczył minister.

E-handel w obrocie firm w ostatnich trzech latach wzrósł o 40 proc. - To naprawdę dużo, ale nadal mamy sporo do nadrobienia - nadal gonimy inne państwa europejskie. Według wskaźników dotyczących e-handlu, Polska zajmuje w UE 20. miejsce. W Unii średnio 45 proc. obywateli robi zakupy w internecie - wskazał Rafał Trzaskowski.

Szacuje się, że e-commerce jest motorem gospodarki internetowej w Polsce, osiągając poziom 93 mld zł, czyli 6 proc. PKB. Patrząc na ten współczynnik okazuje się, że takie państwa jak Hiszpania czy Włochy są za Polską.

Zdaniem ministra kluczem do wzrostu e-commerce w Polsce są umiejętności i zaufanie klientów. - Jeśli chodzi o umiejętności jesteśmy poniżej średniej europejskiej i nad tą kwestią ministerstwo chce pracować, także w przypadku przedsiębiorców, aby ułatwiać im wchodzenie w e-handel. Badania mówią, że ok. 80 proc. polskich firm inwestujących w e-handel to mikroprzedsiębiorstwa - zaznaczył minister.

W ramach UE negocjowane jest rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Kolejną kwestią jest dostosowanie podatku VAT do wymogów gospodarki elektronicznej. Natomiast wśród przepisów, które już udało się zmienić, minister wymienił regulacje dotyczące szybszego i tańszego rozstrzygania sporów przy sprzedaży przez internet.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: E-commerce motorem gospodarki internetowej w Polsce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!