Branża technologiczna kreuje przedsiębiorców z Doliny Krzemowej na "genialnych wizjonerów". Takie działania szkodzą nauce i stają na drodze rzeczywistych uwarunkowań niezbędnych do rozwoju - przestrzegają eksperci.
- Gdy tracimy krytycyzm wobec Muska, łatwo nam zapomnieć o tym, że Tesla dostała 1 mld dol. w dotacjach i zwolnieniach podatkowych. A jednak wciąż optymalizuje opodatkowanie i lobbuje za kolejnymi ulgami - wskazuje Marcin Zaród z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Według niego wizerunki "genialnych wizjonerów" kreowane przez kulturę popularną oraz działania samych miliarderów stają się podstawą myślenia o polityce naukowej i gospodarczej, ze szkodą dla nauki i państwa.
Polski socjolog nie jest odosobniony w swoich zarzutach. MIT Technology Review, jedno z wiodących pism na styku biznesu i techniki, opublikował krytyczny artykuł Amandy Schaffer. Podpierając sie analizami ekonomistki Mariany Mazzucato z brytyjskiego Uniwersytetu Sussex, autorki książki "The Entrepreneurial State", Schaffer rozprawia się z mitami narosłymi wokół sukcesu Muska.
- Sukces Muska nie byłby możliwy, gdyby nie - między innymi - rządowe wsparcie badań podstawowych i subsydia na samochody elektryczne i panele słoneczne - przekonuje Schaffer, przyrównująca Muska i Jobsa do mitycznych herosów otoczonych boską czcią. - Zniekształcając powszechne rozumienie procesu postępu technologicznego, mit "wielkich ludzi" grozi podważeniem fundamentów, na których w rzeczywistości zasadzają się przyszłe innowacje - przestrzega. - Zamiast stawiać ołtarze liderom branży technologii, powinniśmy rozpatrywać ich sukcesy w kontekście, uznając rolę państwa nie tylko jako podpory podstawowej nauki, lecz także partnera do nowych przedsięwzięć - dodaje Schaffer.
Wtóruje jej Zaród: "Chodzi o to, aby myśleć o państwie i społeczeństwie jako o ważnych czynnikach budujących postęp techniczny i naukowy" i dodaje, że "analiza geniusza bez uwzględnienia całego środowiska i historii dziedziny redukuje badania socjologiczne do kolejnego narzędzia budowania wizerunku".
Popularyzująca tezy ekonomistów, socjologów i historyków techniki publikacja MIT Technology Review jest przykładem zmian zachodzących w postrzeganiu relacji państwa, nauki i przedsiębiorczości.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Eksperci: branża technologiczna ma problem z mitem "wielkich ludzi"