PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Eksperci: największa porażka w historii Kickstartera to impuls do jego reformy

Autor: PAP
15-02-2016 09:36
Eksperci: największa porażka w historii Kickstartera to impuls do jego reformy
Fot. Shutterstock.com

Porażka firmy Torquing Group, która ustanowiła ubiegłoroczny rekord zbiórki na platformie Kickstarter, może okazać się w ocenie ekspertów punktem zwrotnym w historii finansowania społecznościowego - potrzeba dodatkowych mechanizmów kontroli projektodawców i oceny samych projektów.

Torquing Group zebrała w 2015 r. 2,3 mln funtów na projekt miniaturowego drona obsługiwanego za pomocą gestów. W listopadzie ubiegło roku firma ogłosiła, iż nie jest w stanie dostarczyć gotowego produktu - większości z 12 tys. zamówionych dronów.

Porażka kampanii stała się przyczyną, dla której Kickstarter zlecił opracowanie raportu mającego stanowić przestrogę dla przyszłych projektodawców - i wspierających.

Kampanię opisywały m.in. BBC, Fox News czy Huffington Post. Pierwotny cel 125 tys. funtów osiągnięto w 10 dni. Równocześnie Torquing Group oferowała implementację dodatkowych funkcjonalności w przypadku osiągnięcia kolejnych przyjętych progów finansowania (tzw. cele dodatkowe).

Platforma Kickstarter skorzystała z usług niezależnego dziennikarza Marka Harrisa, by zbadał źródło problemu. Rezultatem jego pracy jest raport, zawierający wnioski i rekomendacje, które w opinii ekspertów, mogą pozwolić na uniknięcie takich przypadków w przyszłości.

"Lektura raportu daje jasno do zrozumienia, że podstawowe źródło porażki Zano to, paradoksalnie, jego bezprecedensowy sukces" - ocenia Adam Bęczkowski z fundacji WE the CROWD. "Mała firma nie posiadała wystarczających zasobów i doświadczenia do realizacji tak potężnego zamówienia w zaplanowanym terminie. Równocześnie podejrzewa się, że sam produkt w momencie rozpoczęcia zbiórki nie oferował wszystkich opisanych funkcji" - dodaje Bęczkowski.

Inny analityk WE the CROWD, Marcin Giełzak, zwraca uwagę na część raportu poświęconą roli platformy crowdfundingowej, która nie angażuje się w weryfikację założeń projektu. "Kickstarter nie wymaga od projektodawców prezentacji prototypów czy choćby dokumentacji technicznej. Teoretycznie na autorze kampanii ciąży obowiązek prezentacji +autentycznych+ nagrań i zdjęć prezentujących produkt, ale prawda jest taka, że platforma niewiele robi, aby tę autentyczność weryfikować" - wyjaśnia Giełzak.

Eksperci w rozmowie z PAP zwracają uwagę na to, że realną zmianę przyniosłoby, postulowane przez Harrisa, powołanie zespołów badawczych mających monitorować rzetelność i wiarygodność projektodawców. Nie należy także lekceważyć oddolnej kontroli, jaką powinna sprawować sama społeczność wspierających.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 339 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 267 165 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 732 710 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP