PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ekspert: najpierw informatyzujmy to, co przynosi korzyść społeczeństwu

Autor: PAP
15-06-2014 09:49
Ekspert: najpierw informatyzujmy to, co przynosi korzyść społeczeństwu

prof. Wojciech Callary

fot. PTWP (Tomasz Wawer)

W pierwszej kolejności powinny być informatyzowane te usługi administracji publicznej, które przyniosą korzyści społeczeństwu, np. system opieki zdrowotnej - mówi PAP prof. Wojciech Cellary.

- Potrzeba dalszych, znacznych wysiłków reformatorskich, nie wystarczą już proste, izolowane e-usługi. Potrzeba zmian prawnych i organizacyjnych, aby poprawić efektywność administracji, otworzyć nowe możliwości gospodarcze i podnieść jakość życia Polaków. Polscy politycy powinni zrozumieć strategiczne znaczenie informatyki dla przyszłości kraju - powiedział PAP Cellary, który jest kierownikiem katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Podkreślił, że konieczne jest wzajemne powiązanie rozwoju e-umiejętności, e-gospodarki i e-administracji. - Rozwój tych trzech elementów musi być zrównoważony, aby mówić o prawdziwym postępie. Inaczej, z jednej strony mamy e-usługi, z których prawie nikt nie korzysta, np. ePUAP, a z drugiej brakuje e-usług, z których wszyscy chętnie by skorzystali, np. e-zdrowie - zaznaczył.

Zdaniem naukowca w pierwszej kolejności powinno być zinformatyzowane to, co daje społeczeństwu największe korzyści. Według niego dobrą metodą na sprawdzenie tego jest policzenie tego, ile milionów kartek papieru potrzeba do prowadzenia działalności, za którą odpowiada dane ministerstwo.

- Na przykład ministerstwo finansów - ile w skali kraju potrzebujemy papieru na faktury, rachunki, paragony, deklaracje itp. Albo ministerstwo zdrowia - ile potrzeba papieru na recepty, druki L4, skierowania, historie chorób itp. Papier jest symbolem nieefektywności - nie dość, że sam kosztuje, plus toner, drukarki, itd., to jeszcze trzeba go wozić, nosić, przechowywać tracąc czas i energię - w skali kraju - ogromną. Jak będziemy wiedzieć, czy więcej jest faktur czy recept, to będziemy wiedzieć, co najpierw informatyzować - podkreślił Cellary.

Jego zdaniem działania związane z rozwojem e-usług powinny być ukierunkowane na klienta. - Administracja odpowiada za usługi e-administracji, a biznes za e-usługi komercyjne. Ale obywatela to nie obchodzi - chciałby mieć wygodnie, w jednym miejscu, w internecie wszystkie e-usługi potrzebne mu do zrealizowania pewnego całościowego procesu - podkreślił.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 585 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP