Uwolniony rynek energii oferuje szansę rozwoju biznesu dla wszystkich, również dla firm, które dotychczas nie operowały na rynku energii elektrycznej. Uzyskanie koncesji jest łatwe. Barierą jest specyfika, złożoność i koszt związany z przygotowaniem wsparcia informatycznego działalności sprzedawcy. Istnieją jednak rozwiązania, dzięki którym proces wejścia na rynek energii można zasadniczo przyspieszyć, ograniczając jednocześnie ryzyko przedsięwzięcia.
Szanse kontra wyzwania
Z punktu widzenia potencjalnych uczestników rynku - firm telekomunikacyjnych, towarzystw ubezpieczeniowych, sieci detalicznych i innych przedsiębiorstw, sprzedaż energii stanowi szansę na pozyskanie dodatkowego, a przy tym stałego, strumienia przychodów. Jak pokazała dotychczasowa praktyka, klientów indywidualnych i małe firmy można skutecznie motywować do zakupu pakietów produktów i usług, w tym także energii. Magnesem dla nowych graczy jest potencjalny zysk, możliwy do osiągnięcia w świetle stabilizacji cen detalicznych, przy jednoczesnej tendencji spadkowej cen energii na rynku hurtowym.
Rozpoczęcie działalności na uwolnionym rynku energii stawia szereg wyzwań, przede wszystkim w postaci licznych regulacji i obowiązków. Konieczne jest dostosowanie się do specyficznego kształtu i zasad funkcjonowania tego rynku, w szczególności do niezawodności wymiany danych z innymi uczestnikami rynku, a także sprawności w dziedzinie przetwarzania i bezpieczeństwa pozyskanych danych. Realizacja celów biznesowych, w postaci określonego poziomu rentowności, wymaga wykorzystania sprawdzonych systemów informatycznych już na początku działalności.
Cel nr 1: znaleźć i pozyskać
Sprzedawcy energii potrzebują kilku kategorii systemów. Na początek potrzebują rozwiązania, które pozwoli na planowanie i nadzorowaniu procesu pozyskiwania klientów i kontraktów. Rozwiązanie takie musi wspierać i automatyzować proces sprzedaży, a zatem musi zawierać katalog usług i rejestr klientów - z możliwością ich segmentowania wg różnych kryteriów. Potrzebne będą także funkcje zarządzania cennikami, procesem ofertowania, oraz - koniecznie - repozytorium dokumentów. Uzupełnieniem rozwiązania powinien być system contact center.
Drugim obszarem potrzeb sprzedawcy działającego na uwolnionym rynku energii są procesy formalne, w tym w szczególności proces zmiany sprzedawcy. Celem automatyzacji tego procesu jest spełnienie wymogów stawianych przez prawo energetyczne. Należą do nich, m.in. zebranie wszystkich wymaganych prawem dokumentów i poświadczeń, zachowanie właściwej kolejności kroków proceduralnych, dotrzymanie terminów zapisanych w ustawie, a także terminowe powiadamianie właściwych uczestników rynku i organów regulacyjnych o postępach procesu.
Cel nr 2: móc wystawić fakturę
Aby pozyskanym klientom wystawiać faktury, sprzedawca musi pobrać dane pomiarowe od operatorów sieci dystrybucyjnych, obsługujących tych klientów. W Polsce działa sześć dużych podmiotów tego typu, udostępniających dane, w kilku różnych formatach, za pośrednictwem sumarycznie 16 systemów. Z każdym z tych systemów trzeba połączyć się za pomocą odpowiedniego interfejsu. Aby zweryfikować dane pomiarowe pozyskane od dystrybutorów, sprzedawca musi być w stanie porównać je z danymi przekazywanymi do Polskich Sieci Elektroenergetycznych.
Wiarygodne dane pomiarowe to podstawa do naliczenia opłat dla klientów wg odpowiednich taryf, a zatem bilingu. Rozwiązanie billingowe, z oczywistych względów, musi działać niezawodnie i wydajnie. System billingowy musi także stanowić centralne źródło informacji na temat bieżącego stanu rozliczeń z klientami, ponieważ systemy finansowe stworzone z myślą o innych branżach nie sprawdzą się w tej dziedzinie. Uzupełnieniem billingu powinien być system analityczno-raportowy, pozwalający nie tylko badać wyniki, ale także przewidywać trendy.
Cel nr 3: ruszyć w skończonym czasie
Perspektywa budowy, czy też wdrożenia i integracji wielu różnych systemów, jest z punktu widzenia potencjalnego sprzedawcy energii sporym wyzwaniem. Przewidując to, Sygnity przygotowało kompleksowe, zintegrowane i w rezultacie umożliwiające szybkie wdrożenie rozwiązanie, pokrywające całość potrzeb sprzedawcy energii. Wśród użytkowników SUS - Sygnity Utilities for Sales, są zarówno najwięksi uczestnicy rynku energii elektrycznej, jak i firmy, dla których sprzedaż energii jest uzupełnieniem działalności handlowej czy usługowej.
Rozwiązanie SUS (Sygnity Utilities for Sales) wspiera sprzedawców energii na każdym etapie procesu sprzedażowego:
-
- umożliwia pełne zarządzanie procesem pozyskiwania kontraktów z odbiorcami,
-
- umożliwia pozyskanie danych od wszystkich krajowych dystrybutorów energii (OSD),
-
- pozwala poprawnie naliczać opłaty (billing) i wystawiać faktury klientom, niezależnie od jakości i częstotliwości danych przekazywanych prze OSD,
-
- wspiera i ułatwia przeprowadzenie procesów związanych ze zmianą sprzedawcy,
- pełni funkcję księgi pomocniczej (rozliczenia, konta klientów), eliminując potrzebę dokonywania poważnych zmian w istniejących systemach finansowych.
SUS (Sygnity Utilities for Sales) jest kompleksowym rozwiązaniem informatycznym dla podmiotów chcących działać na uwolnionym rynku energii. Dzięki niemu, podmioty te mogą skupić się na pozyskiwaniu, rozliczaniu i bieżącej obsłudze klientów. Pozwala nowym sprzedawcom uniknąć żmudnego procesu uzgodnień i testowania interfejsów do systemów Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. Eliminuje także - bardzo realne - ryzyko niepoprawnych rozliczeń, które - zwłaszcza jeśli nie zostałyby wykryte wcześnie - mogłyby zagrozić rentowności działalności sprzedawcy. Zaletą SUS jest relatywnie niska cena, wskutek czego ryzyko wejścia na rynek energii zostaje zasadniczo ograniczone. Sygnity oferuje rozwiązanie również w modelu abonamentowym, obniżającym finansową barierę wejścia nowych podmiotów na rynek.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Energicznie sprzedawać energię