Energicznie sprzedawać energię

Energicznie sprzedawać energię
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Uwolniony rynek energii oferuje szansę rozwoju biznesu dla wszystkich, również dla firm, które dotychczas nie operowały na rynku energii elektrycznej. Uzyskanie koncesji jest łatwe. Barierą jest specyfika, złożoność i koszt związany z przygotowaniem wsparcia informatycznego działalności sprzedawcy. Istnieją jednak rozwiązania, dzięki którym proces wejścia na rynek energii można zasadniczo przyspieszyć, ograniczając jednocześnie ryzyko przedsięwzięcia.

Uwolniony rynek energii jest od kilku lat w fazie dynamicznych zmian. Już ponad 100 tys. firm i ponad 100 tys. gospodarstw skorzystało z możliwości zmiany sprzedawcy energii zgodnie z zasadą TPA. Urząd Regulacji Energetyki wydał dotychczas dziesiątki koncesji na obrót energią, ale faktyczną działalność rozpoczęła niewielka część koncesjonowanych podmiotów. Bez wątpienia ma to związek z wyzwaniami i ryzykiem w dziedzinie wsparcia informatycznego, jakie rynek energii stawia nowym graczom.

Szanse kontra wyzwania

Z punktu widzenia potencjalnych uczestników rynku - firm telekomunikacyjnych, towarzystw ubezpieczeniowych, sieci detalicznych i innych przedsiębiorstw, sprzedaż energii stanowi szansę na pozyskanie dodatkowego, a przy tym stałego, strumienia przychodów. Jak pokazała dotychczasowa praktyka, klientów indywidualnych i małe firmy można skutecznie motywować do zakupu pakietów produktów i usług, w tym także energii. Magnesem dla nowych graczy jest potencjalny zysk, możliwy do osiągnięcia w świetle stabilizacji cen detalicznych, przy jednoczesnej tendencji spadkowej cen energii na rynku hurtowym.

Rozpoczęcie działalności na uwolnionym rynku energii stawia szereg wyzwań, przede wszystkim w postaci licznych regulacji i obowiązków. Konieczne jest dostosowanie się do specyficznego kształtu i zasad funkcjonowania tego rynku, w szczególności do niezawodności wymiany danych z innymi uczestnikami rynku, a także sprawności w dziedzinie przetwarzania i bezpieczeństwa pozyskanych danych. Realizacja celów biznesowych, w postaci określonego poziomu rentowności, wymaga wykorzystania sprawdzonych systemów informatycznych już na początku działalności.

Cel nr 1: znaleźć i pozyskać

Sprzedawcy energii potrzebują kilku kategorii systemów. Na początek potrzebują rozwiązania, które pozwoli na planowanie i nadzorowaniu procesu pozyskiwania klientów i kontraktów. Rozwiązanie takie musi wspierać i automatyzować proces sprzedaży, a zatem musi zawierać katalog usług i rejestr klientów - z możliwością ich segmentowania wg różnych kryteriów. Potrzebne będą także funkcje zarządzania cennikami, procesem ofertowania, oraz - koniecznie - repozytorium dokumentów. Uzupełnieniem rozwiązania powinien być system contact center.

Drugim obszarem potrzeb sprzedawcy działającego na uwolnionym rynku energii są procesy formalne, w tym w szczególności proces zmiany sprzedawcy. Celem automatyzacji tego procesu jest spełnienie wymogów stawianych przez prawo energetyczne. Należą do nich, m.in. zebranie wszystkich wymaganych prawem dokumentów i poświadczeń, zachowanie właściwej kolejności kroków proceduralnych, dotrzymanie terminów zapisanych w ustawie, a także terminowe powiadamianie właściwych uczestników rynku i organów regulacyjnych o postępach procesu.

Cel nr 2: móc wystawić fakturę

Aby pozyskanym klientom wystawiać faktury, sprzedawca musi pobrać dane pomiarowe od operatorów sieci dystrybucyjnych, obsługujących tych klientów. W Polsce działa sześć dużych podmiotów tego typu, udostępniających dane, w kilku różnych formatach, za pośrednictwem sumarycznie 16 systemów. Z każdym z tych systemów trzeba połączyć się za pomocą odpowiedniego interfejsu. Aby zweryfikować dane pomiarowe pozyskane od dystrybutorów, sprzedawca musi być w stanie porównać je z danymi przekazywanymi do Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

Wiarygodne dane pomiarowe to podstawa do naliczenia opłat dla klientów wg odpowiednich taryf, a zatem bilingu. Rozwiązanie billingowe, z oczywistych względów, musi działać niezawodnie i wydajnie. System billingowy musi także stanowić centralne źródło informacji na temat bieżącego stanu rozliczeń z klientami, ponieważ systemy finansowe stworzone z myślą o innych branżach nie sprawdzą się w tej dziedzinie. Uzupełnieniem billingu powinien być system analityczno-raportowy, pozwalający nie tylko badać wyniki, ale także przewidywać trendy.

Cel nr 3: ruszyć w skończonym czasie
Perspektywa budowy, czy też wdrożenia i integracji wielu różnych systemów, jest z punktu widzenia potencjalnego sprzedawcy energii sporym wyzwaniem. Przewidując to, Sygnity przygotowało kompleksowe, zintegrowane i w rezultacie umożliwiające szybkie wdrożenie rozwiązanie, pokrywające całość potrzeb sprzedawcy energii. Wśród użytkowników SUS - Sygnity Utilities for Sales, są zarówno najwięksi uczestnicy rynku energii elektrycznej, jak i firmy, dla których sprzedaż energii jest uzupełnieniem działalności handlowej czy usługowej.

Rozwiązanie SUS (Sygnity Utilities for Sales) wspiera sprzedawców energii na każdym etapie procesu sprzedażowego:
    • umożliwia pełne zarządzanie procesem pozyskiwania kontraktów z odbiorcami,

    • umożliwia pozyskanie danych od wszystkich krajowych dystrybutorów energii (OSD),

    • pozwala poprawnie naliczać opłaty (billing) i wystawiać faktury klientom, niezależnie od jakości i częstotliwości danych przekazywanych prze OSD,

    • wspiera i ułatwia przeprowadzenie procesów związanych ze zmianą sprzedawcy,

  • pełni funkcję księgi pomocniczej (rozliczenia, konta klientów), eliminując potrzebę dokonywania poważnych zmian w istniejących systemach finansowych.
Cel nr 4: ograniczyć ryzyko

SUS (Sygnity Utilities for Sales) jest kompleksowym rozwiązaniem informatycznym dla podmiotów chcących działać na uwolnionym rynku energii. Dzięki niemu, podmioty te mogą skupić się na pozyskiwaniu, rozliczaniu i bieżącej obsłudze klientów. Pozwala nowym sprzedawcom uniknąć żmudnego procesu uzgodnień i testowania interfejsów do systemów Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. Eliminuje także - bardzo realne - ryzyko niepoprawnych rozliczeń, które - zwłaszcza jeśli nie zostałyby wykryte wcześnie - mogłyby zagrozić rentowności działalności sprzedawcy. Zaletą SUS jest relatywnie niska cena, wskutek czego ryzyko wejścia na rynek energii zostaje zasadniczo ograniczone. Sygnity oferuje rozwiązanie również w modelu abonamentowym, obniżającym finansową barierę wejścia nowych podmiotów na rynek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Energicznie sprzedawać energię

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!