Firmy stawiają na innowacyjność

Firmy stawiają na innowacyjność
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dla 50 proc. firm produkcyjnych na świecie innowacyjność jest strategicznym celem. Jednocześnie blisko jedna trzecia przedsiębiorstw (32 proc.) priorytetowo traktuje wprowadzenie nowych produktów w najbliższych latach, a dla 30 proc. firm największym wyzwaniem jest poprawienie efektywności działań badawczo-rozwojowych - wynika z badania KPMG International pt. „Global Manufacturing Outlook”.

Z raportu KPMG International wynika, że w globalnej gospodarce rośnie znaczenie B+R i innowacji. Firmy produkcyjne inwestują w coraz większym stopniu w innowacyjność i nowe produkty, aby sprostać nowym wyzwaniom. Przedsiębiorstwa chcą zmienić strategię, aby zapewnić sobie silną pozycją na rynku i nie pozostać w tyle za konkurencją. 74 proc przedstawicieli firm produkcyjnych zadeklarowało, że w ciągu najbliższych dwóch lat planuje przeznaczyć co najmniej 4 proc. rocznych przychodów firmy na badania i rozwój oraz pracę nad innowacjami. W porównaniu z ostatnimi dwoma latami jest to wzrost aż o 15 pkt proc.

Wdrażanie nowych technologii produkcji jest wg 48 proc respondentów najważniejszym czynnikiem napędzającym rozwój przedsiębiorstw i ich innowacyjności. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się zwiększone wydatki na badania i rozwój (44 proc. ) oraz nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami w celu zwiększenia innowacyjności (36 proc.). Dopiero na kolejnych miejscach uplasowały się „tradycyjne” strategie wzrostu, takie jak wejście na nowe rynki zagraniczne (34 proc.) czy też rozwój kanałów dystrybucji (33 proc.).

- Firmy produkcyjne w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z tego, że innowacyjność jest kluczowym elementem sukcesu na rynku. Warto zaznaczyć, że dotyczy to także polskich firm, dla których w przeszłości źródłem wzrostu były konkurencyjne koszty produkcji i siły roboczej, które pozwalały skutecznie konkurować z lokalnymi producentami na rynkach zachodnich. W przyszłości źródłem wzrostu będą właśnie innowacyjne produkty i usługi, ale tylko dla tych firm, które odpowiednio wcześnie podejmą niezbędne działania. Z badania KPMG w Polsce przeprowadzonego w ubiegłym roku wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój cel strategiczny – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce.

- W najbliższych latach szczególnie w Polsce firmy mają doskonałą sposobność zwiększenia swojej innowacyjności poprzez prowadzone prace B+R ze względu na dostępność grantów dofinansowujących tego typu prace. Granty są dostępne zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Oczekuje się również wprowadzenia specjalnych zachęt podatkowych, stymulujących zwiększanie nakładów B+R w firmach – mówi Kiejstut Żagun, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG w Polsce.

Z międzynarodowego badania KPMG wynika także, że coraz więcej firm nawiązuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi, żeby przyspieszyć proces wytwarzanie nowatorskich produktów oraz usług i efektywniej wykorzystywać środki przeznaczone na ten cel. Nieco ponad 80 proc. respondentów przyznało, że pogłębia współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji. Najczęściej wskazywanym powodem dla tego typu działań były szybkość wdrożenia nowych rozwiązań (ang. speed-to-market, 25 proc. respondentów), redukcja kosztów (25%) oraz dostęp do nowych technologii (21 proc.).

- Firmy produkcyjne muszą podążać za tempem przemian technologicznych, co oznacza, że zachodzi potrzeba coraz szybszego wytwarzania innowacji i wprowadzania ich na rynek. Dlatego coraz ważniejsza staje się ścisła współpraca z klientami, dokładne poznanie ich potrzeb i dostosowanie do nich nowatorskich rozwiązań. Taka strategia zmniejsza także ryzyko, że nowatorski produkt, na rozwój którego przeznaczane są przecież znaczne środki finansowe, zostanie odrzucony przez rynek. Z kolei bliska współpraca z poddostawcami pozwala wdrożyć innowacje na każdym etapie łańcucha dostaw, np. poprzez podniesienie jakości podzespołów – wyjaśnia Anna Sińczuk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy stawiają na innowacyjność

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!