Dla 50 proc. firm produkcyjnych na świecie innowacyjność jest strategicznym celem. Jednocześnie blisko jedna trzecia przedsiębiorstw (32 proc.) priorytetowo traktuje wprowadzenie nowych produktów w najbliższych latach, a dla 30 proc. firm największym wyzwaniem jest poprawienie efektywności działań badawczo-rozwojowych - wynika z badania KPMG International pt. „Global Manufacturing Outlook”.
Wdrażanie nowych technologii produkcji jest wg 48 proc respondentów najważniejszym czynnikiem napędzającym rozwój przedsiębiorstw i ich innowacyjności. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się zwiększone wydatki na badania i rozwój (44 proc. ) oraz nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami w celu zwiększenia innowacyjności (36 proc.). Dopiero na kolejnych miejscach uplasowały się „tradycyjne” strategie wzrostu, takie jak wejście na nowe rynki zagraniczne (34 proc.) czy też rozwój kanałów dystrybucji (33 proc.).
- Firmy produkcyjne w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z tego, że innowacyjność jest kluczowym elementem sukcesu na rynku. Warto zaznaczyć, że dotyczy to także polskich firm, dla których w przeszłości źródłem wzrostu były konkurencyjne koszty produkcji i siły roboczej, które pozwalały skutecznie konkurować z lokalnymi producentami na rynkach zachodnich. W przyszłości źródłem wzrostu będą właśnie innowacyjne produkty i usługi, ale tylko dla tych firm, które odpowiednio wcześnie podejmą niezbędne działania. Z badania KPMG w Polsce przeprowadzonego w ubiegłym roku wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój cel strategiczny – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce.
- W najbliższych latach szczególnie w Polsce firmy mają doskonałą sposobność zwiększenia swojej innowacyjności poprzez prowadzone prace B+R ze względu na dostępność grantów dofinansowujących tego typu prace. Granty są dostępne zarówno dla małych i średnich firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Oczekuje się również wprowadzenia specjalnych zachęt podatkowych, stymulujących zwiększanie nakładów B+R w firmach – mówi Kiejstut Żagun, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG w Polsce.
Z międzynarodowego badania KPMG wynika także, że coraz więcej firm nawiązuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi, żeby przyspieszyć proces wytwarzanie nowatorskich produktów oraz usług i efektywniej wykorzystywać środki przeznaczone na ten cel. Nieco ponad 80 proc. respondentów przyznało, że pogłębia współpracę z dostawcami i klientami w zakresie rozwoju innowacji. Najczęściej wskazywanym powodem dla tego typu działań były szybkość wdrożenia nowych rozwiązań (ang. speed-to-market, 25 proc. respondentów), redukcja kosztów (25%) oraz dostęp do nowych technologii (21 proc.).
- Firmy produkcyjne muszą podążać za tempem przemian technologicznych, co oznacza, że zachodzi potrzeba coraz szybszego wytwarzania innowacji i wprowadzania ich na rynek. Dlatego coraz ważniejsza staje się ścisła współpraca z klientami, dokładne poznanie ich potrzeb i dostosowanie do nich nowatorskich rozwiązań. Taka strategia zmniejsza także ryzyko, że nowatorski produkt, na rozwój którego przeznaczane są przecież znaczne środki finansowe, zostanie odrzucony przez rynek. Z kolei bliska współpraca z poddostawcami pozwala wdrożyć innowacje na każdym etapie łańcucha dostaw, np. poprzez podniesienie jakości podzespołów – wyjaśnia Anna Sińczuk.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Firmy stawiają na innowacyjność