Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GIS w zagadnieniach bezpieczeństwa ruchu drogowego

Autor: dr inż. Jacek Chmielewski, prof. dr hab. inż. Tomasz Szczuraszek, Katedra Budownictwa Drogowego, Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
05-08-2013 09:25

Zarządcy dróg oraz ruchu drogowego powinni dysponować bazą danych o zdarzeniach, jakie występują na ich sieci drogowej, oraz stosować informatyczne systemy GIS do zarządzania bezpieczeństwem na drogach. Takie narzędzia dają możliwość skutecznych i optymalnych działań prowadzących do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Podstawowe znaczenie w ocenie bezpieczeństwa ruchu drogowego mają informacje o zdarzeniach drogowych. Dane te są gromadzone w odpowiednich bazach opartych na technologii GIS, które mogą mieć zasięg krajowy i lokalny. Celem baz krajowych jest głównie monitorowanie stanu zagrożenia w ruchu drogowym na sieci drogowej w kraju, porównanie tego zagrożenia w różnych regionach i na drogach różnych kategorii oraz ocena zmian w czasie tego zagrożenia. Dane o zdarzeniach drogowych służą także do formułowania ogólnej diagnozy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz podstawowych założeń co do kierunku podejmowanych działań w zakresie jego poprawy. Bazy lokalne obejmują swoim zasięgiem najczęściej określone, wydzielone obszarem zarządzania sieci drogowe, tj. sieci (wszystkich lub wybranych rodzajów dróg) województwa, powiatu, gminy, miasta. Ze względu na ograniczony obszarowo zasięg bazy te mogą zawierać znacznie więcej informacji o zdarzeniach i środowisku drogi niż bazy krajowe. Ich podstawowym przeznaczeniem powinno być sporządzanie szczegółowych programów poprawy BRD. Wskazane jest zatem, żeby były w nie wyposażone wszystkie zarządy dróg.

Aktualnie w Polsce, z wyjątkiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, niewiele zarządów drogowych dysponuje lokalnymi bazami danych, których analizy znacząco wpływają na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Rola baz danych o zasięgu lokalnym

Aby działania naprawcze były skuteczne, muszą być oparte na odpowiedniej diagnozie, której podstawą jest szczegółowa i dogłębna ocena stanu istniejącego. W przypadku bezpieczeństwa ruchu drogowego taką ocenę konstruować można na podstawie bardzo szczegółowych analiz zdarzeń drogowych, jakie są możliwe dzięki systemom GIS.

Zdarzenie drogowe powstaje najczęściej na skutek błędnej oceny sytuacji w ruchu drogowym dokonanej przez uczestników tego ruchu. Błędna ocena jest dokonywana najczęściej w miejscach środowiska drogi mało zrozumiałych, nieczytelnych, słabo widocznych, nietypowych, o dużym natężeniu ruchu itp. Głównie z tych powodów w takich miejscach koncentrują się zdarzenia drogowe. Wobec tego podstawowym zadaniem w zakresie działań na rzecz poprawy BRD w odniesieniu do środowiska drogi powinno być wyszukanie tych niebezpiecznych miejsc, dokonanie ich szczegółowej oceny, a także określenie przyczyn zdarzeń drogowych oraz wskazanie sposobu ich usunięcia lub ewentualne zneutralizowanie stopnia ich wpływu na zdarzenia drogowe.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP