Najcenniejszą marką świata jest Google, wart 86,1 mld dol. - twierdzą analitycy firmy badawczej Millward Brown Optimor.
- Nasze dane pokazują, że silnym markom łatwiej jest przetrwać recesję i bessę na giełdzie niż markom słabym - mówi Joanna Seddon, szefowa Millward Brown Optimor. Nawet w trudnych czasach konsumentom łatwiej wydać pieniądze na markę, którą lubią.
Google znajduje się na czele tej listy już drugi rok z rzędu. Jednak największy przyrost wartości odnotowała inna amerykańska marka - Apple. Wyceniono ją na 55,2 mld dol., czyli o 132 proc. wyżej niż przed rokiem. Taki skok spółka zawdzięcza sukcesowi uruchomionego w zeszłym roku iPhone'a, który sprzedał się w ponad 4 mln sztuk na całym świecie (dane ze stycznia). Marki w całym sektorze technologicznym zdrożały średnio o 33 proc. To jeden z największych wzrostów spośród wszystkich branż.
W pierwszej dziesiątce znalazły się tylko dwie marki spoza USA. Chińska sieć telefonii komórkowej China Mobile oraz fińska Nokia. O ile ta druga znajduje się wśród liderów od lat, o tyle obecność w tym gronie chińskiego operatora jest niespodzianką. Zresztą ranking wyraźnie wskazuje na wzrost marek z Państwa Środka. Aż siedem z pierwszej setki pochodzi z dojrzałych rynków azjatyckich - Japonii, Korei i Hongkongu, a ich łączna wartość wzrosła w ub.r. zaledwie o 7 proc. Z kolei wartość czterech chińskich marek, które w tym roku dopiero weszły do BrandZ, wzrosła aż o 51 proc. (do 124 mld dol.). China Mobile, Bank of China, China Construction Bank oraz ICBC dopiero zaczynają swój globalny marsz, a więc ich wartość w najbliższych latach może rosnąć. W zestawieniu nie ma marek z Europy Środkowej i Wschodniej.
BrandZ powstaje opierając się na bezpośrednich wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Zupełnie inną metodologie opartą przede wszystkim na analizie finansowej stosuje firma doradztwa marketingowego Interbrand prowadząca własny i dużo starszy ranking najdroższych marek świata. W jej zestawieniach od lat przoduje marka Coca-Cola, warta 65,3 mld dol., podczas gdy Google zajmuje dopiero 20. miejsce z wartością 17,8 mld dol. (dane z 2007 r.).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Google najwięcej warte