wnp.pl - portal gospodarczy

Grafenowe superkondensatory nadzieją elektrycznej motoryzacji

Autor: wnp.pl (WGK)
27-11-2013 09:58

Tradycyjne baterie stosowane w samochodach elektrycznych długo się ładują, nie są też w stanie wykorzystać efektywnie energii hamowania. Grafenowe superkondensatory mogą się naładować w 16 sekund - szybciej niż trwa tankowanie tradycyjnych pojazdów.

Superkondensator (ultrakondensator) to specyficznej konstrukcji kondensator o krótkim czasie ładowania i rozładowywania w porównaniu do baterii i akumulatorów.
Pojawiły się już na rynku modele samochodów elektrycznych wyposażonych w superkondensatory magazynujące energię wydzielaną podczas hamowania i oddające ja np. w trakcie przyspieszania pojazdu, jednak żaden nie potrafi zgromadzić energii elektrycznej porównywalnej z superkondensatorami grafenowymi. Co więcej, istniejące superkondensatory szybko się zużywają podczas cyklów ładowania i rozładowywania.

Zespół Santhakumara Kannappana z instytutu Nauki i Technologii w Gwangju w Korei Południowej ogłosił, że znalazł remedium na dotychczasowe problemy. Grupa wykorzystała grafen, a dokładniej jego właściwości do budowy superkondensatora, który potrafi zgromadzić niemal tyle energii co klasyczne baterie litowo-jonowe stosowane w pojazdach z napędem elektrycznym. Urządzenie ładuje się i rozładowuje w bardzo krótkim czasie i jest w stanie przetrwać dziesiątki tysięcy cykli ładowania i rozładowywania. W tym jego siła – szybkie rozładowywanie uniemożliwia zastąpienia baterii superkondensatorami. Twórcy urządzenia wykorzystali niezwykłą porowatość grafenu, która powoduje, że stosunkowo niewielka bruła ma ogromną powierzchnię.

Pył grafenowy wprowadza się do przypominających monetę komórek i przez pięć godzin wysusza w temperaturze 140 st. C pod ciśnieniem 300 kg/cm2. Gram takiej substancji ma powierzchnię większą od boiska do koszykówki. A powierzchnia wyznacza pojemność kondensatora. W efekcie koreańscy naukowcy uzyskali kondensator zdolny zgromadzić energię elektryczną porównywalną z energią elektryczną gromadzoną przez klasyczną baterię samochodową. Można ją ładować ponad 10 tys. razy bez widocznej utraty pojemności, a ilość zgromadzonej energii jest podobna jak w przypadku klasycznych baterii montowanych w pojazdach.

Być może takie rozwiązanie w przyszłości umożliwi lepsze wykorzystanie w samochodach energii dziś traconej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


OFERTY PRACY

37 319 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

WYSZUKIWARKA NIERUCHOMOŚCI

409 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

KATALOG FIRM

5 488 ofert w bazie

WYSZUKIWARKA PRZETARGÓW UZP

2 495 498 ofert w bazie


WYSZUKIWARKA KOMUNIKATÓW

397 672 komunikatów w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

WYSZUKIWARKA OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

467 objektów w bazie
Wyszukiwanie zaawansowane

PARTNERZY

POLECAMY W SERWISACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Giełda rolna Rynek Zdrowia Rynek aptek Puls HR Farmer
    Rynek Zdrowia Rynek Spozywczy Dla handlu Property Design Infodent24 Centrum Kształcenia Liderów
    Farmer House Market Promocjada Sady Ogrody Rynek seniora Koszyk cenowy
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.