PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Grafenowe superkondensatory nadzieją elektrycznej motoryzacji

Autor: wnp.pl (WGK)
27-11-2013 09:58

Tradycyjne baterie stosowane w samochodach elektrycznych długo się ładują, nie są też w stanie wykorzystać efektywnie energii hamowania. Grafenowe superkondensatory mogą się naładować w 16 sekund - szybciej niż trwa tankowanie tradycyjnych pojazdów.

Superkondensator (ultrakondensator) to specyficznej konstrukcji kondensator o krótkim czasie ładowania i rozładowywania w porównaniu do baterii i akumulatorów.
Pojawiły się już na rynku modele samochodów elektrycznych wyposażonych w superkondensatory magazynujące energię wydzielaną podczas hamowania i oddające ja np. w trakcie przyspieszania pojazdu, jednak żaden nie potrafi zgromadzić energii elektrycznej porównywalnej z superkondensatorami grafenowymi. Co więcej, istniejące superkondensatory szybko się zużywają podczas cyklów ładowania i rozładowywania.

Zespół Santhakumara Kannappana z instytutu Nauki i Technologii w Gwangju w Korei Południowej ogłosił, że znalazł remedium na dotychczasowe problemy. Grupa wykorzystała grafen, a dokładniej jego właściwości do budowy superkondensatora, który potrafi zgromadzić niemal tyle energii co klasyczne baterie litowo-jonowe stosowane w pojazdach z napędem elektrycznym. Urządzenie ładuje się i rozładowuje w bardzo krótkim czasie i jest w stanie przetrwać dziesiątki tysięcy cykli ładowania i rozładowywania. W tym jego siła – szybkie rozładowywanie uniemożliwia zastąpienia baterii superkondensatorami. Twórcy urządzenia wykorzystali niezwykłą porowatość grafenu, która powoduje, że stosunkowo niewielka bruła ma ogromną powierzchnię.

Pył grafenowy wprowadza się do przypominających monetę komórek i przez pięć godzin wysusza w temperaturze 140 st. C pod ciśnieniem 300 kg/cm2. Gram takiej substancji ma powierzchnię większą od boiska do koszykówki. A powierzchnia wyznacza pojemność kondensatora. W efekcie koreańscy naukowcy uzyskali kondensator zdolny zgromadzić energię elektryczną porównywalną z energią elektryczną gromadzoną przez klasyczną baterię samochodową. Można ją ładować ponad 10 tys. razy bez widocznej utraty pojemności, a ilość zgromadzonej energii jest podobna jak w przypadku klasycznych baterii montowanych w pojazdach.

Być może takie rozwiązanie w przyszłości umożliwi lepsze wykorzystanie w samochodach energii dziś traconej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


58 094 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 266 129 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 730 561 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP