PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Granice krajów - przeszkodą dla kupujących przez internet

Autor: PAP
22-10-2009 16:20

Aż 60 proc. transgranicznych transakcji przez internet nie doszło do skutku, ponieważ sprzedawca nie realizował wysyłki produktu za granicę lub nie oferował odpowiednich możliwości dokonania płatności - wynika z badania, jakie przeprowadzono na zlecenie Komisji Europejskiej.

Badanie polegało na tym, że grupa kupujących usiłowała w ten sposób kupić 100 popularnych produktów, takich jak: aparaty fotograficzne, płyty kompaktowe, książki, odzież, u zagranicznego sprzedawcy. Złożono ponad 11 tys. zamówień testowych.
Badanie potwierdza wcześniejsze analizy KE w sprawie utrudnień w transgranicznym elektronicznym handlu. Największe problemy napotykają konsumenci pochodzący z Łotwy, Belgii, Rumunii i Bułgarii.

KE podkreśla, że mieszkańców krajów unijnych omijają oczywiste korzyści ze swobodnego transgranicznego e-handlu. W blisko 60 proc. państw członkowskich co najmniej połowa produktów oferowanych na stronach internetowych sprzedawców z innego kraju była o 10 proc. tańsza (włączając koszty transportu). Z kolei połowy poszukiwanych produktów nie udało się znaleźć na stronach krajowych: były oferowane wyłącznie przez podmiot z innego państwa członkowskiego.

W opublikowanym komunikacie przedstawiono szereg środków, jakie należy podjąć w celu uproszczenia przepisów, które obecnie zniechęcają usługodawców do świadczenia usług na rzecz konsumentów w innych państwach członkowskich. Chodzi o utworzenie nieskomplikowanego, jednolitego zestawu praw dla konsumentów w UE, uproszczenie przepisów transgranicznego e-handlu detalicznego (np. sposobu odliczania podatku VAT, opłat recyklingowych i opłat z tytułu praw autorskich) oraz wzmocnienie ponadgranicznego egzekwowania przepisów.

Europejski e-handel był szacowany na 106 mld euro (KE podaje dane za 2006 r.). Aż 70 proc. obrotów przypadało na trzy rynki: Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. W 2008 roku najczęściej kupowano przez internet: wycieczki i wczasy, ubrania i wyroby sportowe, książki oraz wyroby elektroniczne.

KE podkreśla, że internet jest najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży detalicznej. Pogłębia się jednak przepaść między krajowym a transgranicznym elektronicznym handlem. Podczas gdy odsetek konsumentów w UE, którzy dokonują zakupów przez internet, wzrósł w latach 2006-2008 z 27 proc. do 33 proc., to odsetek kupujących w innym kraju pozostał na tym samym poziomie (6-7 proc.). Jedynie 21 proc. sprzedawców oferuje obecnie usługę sprzedaży na odległość za granicę.

Właśnie w tym tkwi potencjał, stwierdza KE. Jedna trzecia konsumentów w UE byłaby zainteresowana dokonaniem zakupu przez internet produktu z innego kraju UE, jeśli jego cena byłaby niższa, a jakość lepsza. Również jedna trzecia konsumentów jest gotowa na dokonanie transakcji zakupu w języku obcym, a 59 proc. sprzedawców detalicznych jest gotowych na prowadzenie takich transakcji w różnych językach.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 070 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

324 408 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP