PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Granice krajów - przeszkodą dla kupujących przez internet

Autor: PAP
22-10-2009 16:20

Aż 60 proc. transgranicznych transakcji przez internet nie doszło do skutku, ponieważ sprzedawca nie realizował wysyłki produktu za granicę lub nie oferował odpowiednich możliwości dokonania płatności - wynika z badania, jakie przeprowadzono na zlecenie Komisji Europejskiej.

Badanie polegało na tym, że grupa kupujących usiłowała w ten sposób kupić 100 popularnych produktów, takich jak: aparaty fotograficzne, płyty kompaktowe, książki, odzież, u zagranicznego sprzedawcy. Złożono ponad 11 tys. zamówień testowych.
Badanie potwierdza wcześniejsze analizy KE w sprawie utrudnień w transgranicznym elektronicznym handlu. Największe problemy napotykają konsumenci pochodzący z Łotwy, Belgii, Rumunii i Bułgarii.

KE podkreśla, że mieszkańców krajów unijnych omijają oczywiste korzyści ze swobodnego transgranicznego e-handlu. W blisko 60 proc. państw członkowskich co najmniej połowa produktów oferowanych na stronach internetowych sprzedawców z innego kraju była o 10 proc. tańsza (włączając koszty transportu). Z kolei połowy poszukiwanych produktów nie udało się znaleźć na stronach krajowych: były oferowane wyłącznie przez podmiot z innego państwa członkowskiego.

W opublikowanym komunikacie przedstawiono szereg środków, jakie należy podjąć w celu uproszczenia przepisów, które obecnie zniechęcają usługodawców do świadczenia usług na rzecz konsumentów w innych państwach członkowskich. Chodzi o utworzenie nieskomplikowanego, jednolitego zestawu praw dla konsumentów w UE, uproszczenie przepisów transgranicznego e-handlu detalicznego (np. sposobu odliczania podatku VAT, opłat recyklingowych i opłat z tytułu praw autorskich) oraz wzmocnienie ponadgranicznego egzekwowania przepisów.

Europejski e-handel był szacowany na 106 mld euro (KE podaje dane za 2006 r.). Aż 70 proc. obrotów przypadało na trzy rynki: Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. W 2008 roku najczęściej kupowano przez internet: wycieczki i wczasy, ubrania i wyroby sportowe, książki oraz wyroby elektroniczne.

KE podkreśla, że internet jest najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży detalicznej. Pogłębia się jednak przepaść między krajowym a transgranicznym elektronicznym handlem. Podczas gdy odsetek konsumentów w UE, którzy dokonują zakupów przez internet, wzrósł w latach 2006-2008 z 27 proc. do 33 proc., to odsetek kupujących w innym kraju pozostał na tym samym poziomie (6-7 proc.). Jedynie 21 proc. sprzedawców oferuje obecnie usługę sprzedaży na odległość za granicę.

Właśnie w tym tkwi potencjał, stwierdza KE. Jedna trzecia konsumentów w UE byłaby zainteresowana dokonaniem zakupu przez internet produktu z innego kraju UE, jeśli jego cena byłaby niższa, a jakość lepsza. Również jedna trzecia konsumentów jest gotowa na dokonanie transakcji zakupu w języku obcym, a 59 proc. sprzedawców detalicznych jest gotowych na prowadzenie takich transakcji w różnych językach.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

598 936 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.