Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Handel internetowy idzie na giełdę

Autor: wnp.pl (Łukasz Stępniak)
25-09-2007 14:14
Handel internetowy idzie na giełdę

Internet, dostęp do którego dla rosnącej grupy Polaków jest już standardowym wyposażeniem mieszkania, stopniowo staje się coraz popularniejszym miejscem zakupów. Spośród ponad 2,5 tysiąca sklepów internetowych zaczęła się już wyróżniać grupa przedsiębiorstw o średniej wielkości, wystarczająco dużych, by zadebiutować na giełdzie.

Sprzedaż detaliczna on-line rozwija się w Polsce już od ponad dziesięciu lat, wciąż jednak stanowi tylko margines handlu detalicznego. Jest to jednak margines bardzo szybko się poszerzający. Według raportu PMR „Sprzedaż detaliczna on-line w Polsce 2007”, w 2006 roku na sprzedaż przez internet przypadało nieco więcej niż 1 proc. całkowitej wartości sprzedaży w Polsce, ale już w 2009 może to być powyżej 2 proc.
Więcej niż połowa sprzedaży on-line, 51,5 proc., przypada na przedsiębiorców i osoby indywidualne sprzedające na aukcjach internetowych. Wartość sprzedaży detalicznej on-line rośnie bardzo szybko, w tempie przekraczającym 60 proc. rocznie. Zdaniem Marcina Szaleńca, analityka handlu detalicznego PMR, przyczynia się do tego szereg czynników podażowych i popytowych.

Powodem takiej sytuacji jest m.in. upowszechnienie się dostępu do internetu – wg szacunków PMR, do 2008 roku ponad 50 proc. gospodarstw domowych będzie się mogło łączyć z internetem (w 2006 roku było to 36 proc.). ważnym czynnikiem jest także zmiana przyzwyczajeń klientów – e-zakupy stopniowo przestają być egzotyczną nowością dla pasjonatów, stając się jedną z opcji rozważanych przy zakupie przynajmniej niektórych kategorii dóbr.

Nadal, handel internetowy jest domeną niewielkich firm. Wśród firm, dla których sprzedaż przez sieć jest głównym źródłem przychodów, obroty największych sięgają zaledwie kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. Dla porównania, Biedronka, wiodący detalista w Polsce, odnotowała w ubiegłym roku 6,6 mln zł przychodu. Co więcej, wiele e-sklepów musi zadowolić się obrotami poniżej 10 tys. złotych rocznie.

Na takim tle na gigantów wyglądają internetowa księgarnia Merlin, z roczną sprzedażą w wysokości 63 mln zł w 2006 roku (w tym roku przewidywane obroty mają wynieść 90 mln zł), oraz Komputronik, największy internetowy sprzedawca komputerów i części komputerowych. Całkowite przychody Komputronika w 2006 roku sięgnęły 338 mln złotych, jednak tylko ich część pochodziła ze sklepu internetowego, historycznie najstarszej części przedsiębiorstwa, które poza tym zajmuje się prowadzeniem sieci sklepów off-line, sprzedażą hurtową i zaopatrywaniem klientów instytucjonalnych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP