Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Handel internetowy na cenzurowanym

Autor: wnp.pl (WGK)
13-02-2014 20:10

Konsumenci oraz organizacje pro-konsumenckie organizacje złożyły w ubiegłym roku ponad 30 tysięcy pozwów sądowych z powodu stosowania w umowach klauzul niedozwolonych.

Tylko w ciągu roku liczba pozwów wzrosła 2,5-krotnie. Rekordziści dostają nawet blisko 179 pozwów jednorazowo. Co ciekawe, sprzedawcy stosujący, często nieświadomie, klauzule abuzywne, mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności także przez osoby, które nigdy nic od nich nie kupiły. Problem może dotyczyć nawet 60 procent polskich e-sklepów.
Z formalnego punktu widzenia wszystko jest w porządku: ktoś zauważa niedozwolony zapis i oczekuje jego zmiany. Z drugiej strony w rejestrze takich klauzul pojawiają się średnio 35 wpisów miesięcznie. To oznacza, że właściciele sklepów i serwisów internetowych, nie są w stanie na bieżąco dokonywać aktualizacji swoich regulaminów. Co gorsza, część z nich nie jest nawet świadoma tego zagrożenia. Sytuacja miała się zmienić za sprawą obniżenia stawki zastępstwa procesowego z 360 do 60 złotych za pozew. Niestety, ta zmiana na niewiele się zdała, a wręcz przyniosła odwrotny skutek.

– Według danych Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorcy otrzymują średnio po 20 pozwów. Rekordzista dostał ich nawet 179 – mówi Rafał Stępniewski z serwisu RzetelnyRegulamin.pl. Powodem takiego stanu rzeczy jest traktowanie regulaminów i polityk prywatności, jako dodatku, do którego nie trzeba przywiązywać dużej wagi. Błędną praktyką, którą nierzadko można spotkać, jest modyfikowanie regulaminów konkurencji dla własnych potrzeb. Te natomiast mogą już zawierać klauzule niedozwolone.

Kary zaplanowano tak, że sklep może zostać zmuszony do oddania nawet 10 procent ubiegłorocznych przychodów. Zapłaci też 600 zł opłaty sądowej oraz 60 zł za zastępstwo procesowe. Dodatkowo poniesie koszty publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Jeśli procesów jest wiele, wota dla e-sklepu staje się znacząca. A to może prowadzić do upadłości e-sklepów nie ze względu na problemy prawne, ale z powodu utraty płynności finansowej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP