Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Handel transgraniczny nie spełnia norm unijnych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-08-2009 13:46

Tylko 30 mln Europejczyków zakupiło choć raz w 2008 r. jakiś towar przez internet za granicą. Powstrzymują ich m.in. różne przepisy o ochronie konsumentów w krajach członkowskich UE, ale także relatywnie mała oferta dostawców.

To stosunkowo mało, skoro przez internet zamawia towary i usługi już 33 proc. konsumentów unijnych, czyli ok. 150 mln.
Również Polacy niezbyt chętnie korzystają z takiej możliwości. Na pytanie w badaniu przeprowadzonym przez Ipsos Belgium (na zlecenie Komisji Europejskiej), „czy chciałbyś kupić komputer lub telewizor za granicą”, 41 proc. ankietowanych odpowiedziało „nie”, a 45 proc. było odpowiedzi negatywnych na pytanie o gotowość zakupu sprzętu AGD w innym kraju.

- Jedną z przyczyn jest różny zakres ochrony konsumentów w krajach Unii Europejskiej, ale także brak dostatecznej wiedzy oraz informacji o przepisach obowiązujących w innych państwach - powiedziała wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak, podczas seminarium poświęconemu tej sprawie.

Według wiceminister, koszty ponoszone przez przedsiębiorców w związku z przestrzeganiem zróżnicowanego prawa konsumenckiego nie zachęcają ich do składania ofert sprzedaży w innych krajach (60 proc. odpowiedzi w ankiecie). To z kolei powoduje, że mało konkurencyjne są oferty transgraniczne dla konsumentów - i tak koło się zamyka.

Dlatego KE postaowiła zmienić ten stan rzeczy. Po przeglądzie przepisów i przyjęciu w 2007 r. Zielonej Księgi ustawodawstwa konsumenckiego, w październiku 2008 r. KE przedstawiła projekt dyrektywy w sprawie praw konsumenckich. „Zakłada on zniwelowanie różnic prawnych, zacieśnienie ram regulacyjnych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony konsumenta” - podkreśliła wiceminister Kozak.

Z dotychczasowych wstępnych ustaleń legislacyjnych wynika, że przepisy chroniące konsumentów zostaną z pewnością zharmonizowane, tj. będą takie same we wszystkich krajach UE. Nie chodzi jednak o to, żeby zebrać przepisy o najwyższym poziomie ochrony konsumentów i uznać je za powszechnie obowiązujące.

- Przepisy muszą także uwzględnić niektóre postulaty środowiska producentów i usługodawców – stwierdził Mikołaj Zalewski z Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów KE – W innym przypadku koszty zbyt wysoko ustanowionego poziomu ochrony konsumentów zostaną przerzucone na nich przez producentów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP