XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Hitachi: innowacje społeczne stanowią ogromną szansę

Hitachi: innowacje społeczne stanowią ogromną szansę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Celem innowacji społecznych jest stworzenie zrównoważonego społeczeństwa, w którym potrzeby ekonomiczne i środowiskowe są realizowane w harmonijny sposób - pisze dla portalu wnp.pl Klaus Dieter Rennert, Chief Executive for EMEA and CIS, Hitachi, Ltd. Jak podkreśla, innowacje społeczne tworzą szanse rynkowe o wartości 2 bln USD do 2020 r.

Dobrze wiemy, z jakimi problemami stale boryka się współczesny świat. Żywność, woda, energia, zapewnienie inteligentnej mobilności i węzłów transportowych, opracowanie sposobu wymiany danych w opiece zdrowotnej i systemów e-zdrowia - to zaledwie kilka z nich.

W najnowszych badaniach, jakie przeprowadziliśmy z firmą Frost & Sullivan, innowację społeczną zdefiniowano jako „wdrażanie technologii i nowych modeli biznesowych pozwalających wprowadzić pozytywne zmiany w życiu ludzi i społeczeństw”.

Ma ona znaczącą rolę do odegrania, aby sprostać globalnym „megawyzwaniom”, przed jakimi stoi społeczeństwo, takim jak szybka urbanizacja. Badania pozwoliły ustalić, że innowacje społeczne stanowią szanse rynkowe o wartości 2 bln USD do roku 2020. To fenomenalna liczba, której osiągnięcie będzie wymagało ogromnej współpracy pomiędzy regionami i łańcuchami wartości.

Sektory gospodarki, które mają duże szanse na innowację społeczną obejmują energetykę, gospodarkę wodną, transport, opiekę zdrowotną, sektor produkcji, budownictwo i sektor zasobów naturalnych.

Przyglądając się w szczególności sektorom produkcji i budownictwa, można stwierdzić, że do ich dalszego rozwoju przyczyni się czwarta rewolucja przemysłowa (Przemysł 4.0), w której Internet Rzeczy, analityka danych oraz obliczenia w chmurze znormalizują inteligentną produkcję i cyfryzację procesów. Rozwój ten nie nastąpi w izolacji, ale obejmie wszystkie branże, tworząc możliwości dla inwestorów w innowację społeczną.

Aby dostarczyć innowacji społecznej o dużym wpływie, firmy muszą dostosować swoje wizje i etos do pojawiających się megatrendów. Przedsiębiorstwa, które myślą przyszłościowo muszą opracować model biznesowy uwzględniający wpływ społeczny, ponieważ przynosi on zyski.

Korporacyjna innowacja społeczna musi także uwzględniać analitykę technologiczną i informacyjną, ponieważ pozwoli organizacjom na stworzenie rozwiązań zintegrowanych.

W Hitachi już stosujemy takie podejście. W Polsce nawiązaliśmy współpracę z Getin Bankiem w zakresie wdrożenia uwierzytelnienia biometrycznego przy wykorzystaniu technologii Finger Vein (biometria naczyń krwionośnych palca) firmy Hitachi w oddziałach samoobsługowych w całej Warszawie.

Dzięki temu klienci mogą realizować takie same transakcje finansowe, jak w oddziale banku. To właśnie takie innowacje tworzą inteligentne i bezpieczne sposoby realizacji transakcji bankowych i płatniczych, wyznaczając nowe standardy uwierzytelniania tożsamości w polskim sektorze bankowym.

Dostrzegliśmy także inne przykłady innowacji społecznej w całej Europie, od firm budowlanych stosujących systemy informatyczne Hitachi do komunikacji z maszynami i zwiększania wydajności po brytyjską Narodową Służbę Zdrowia w Manchesterze, gdzie pilotażowo wdrażane są platformy danych jako wsparcie lekarzy w leczeniu pacjentów z cukrzycą.

Poza Europą Hitachi otrzymało kontrakt na realizację projektu inteligentnego miasta na Maui na Hawajach. Projekt zakłada połączenie i zabezpieczenie źródeł energii odnawialnej na wyspie, by zrealizować cel, jakim jest uzyskanie 40 proc. energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii do roku 2030.

Wieloletnie i zrównoważone partnerstwo to podstawa w realizacji innowacji społecznych o tej skali. We wszystkich przypadkach współpracowaliśmy z firmami i innymi interesariuszami, takimi jak rządy, w celu wykorzystania innowacji do rozwiązywania większych problemów społecznych zrównoważonego rozwoju i efektywności.

Jeśli uznamy, że te wyzwania związane są z megatrendami w zakresie problemów społecznych, możemy podjąć odpowiednie działania, by im sprostać.

Przedsiębiorstwa, rządy i organizacje pozarządowe, w obliczu współczesnych wyzwań, rozważają sposoby wprowadzania użytecznych i poważnych innowacji. Odpowiedź wydaje się leżeć w wykorzystywaniu technologii, tworzeniu hybrydowych modeli biznesowych oraz świadomości wzajemnych powiązań megatrendów i wyzwań.

Klaus Dieter Rennert będzie gościem VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Zabierze głos podczas sesji "Innowacyjna Europa - czas konkretnych działań", którą zaplanowano na 20 kwietnia 2015 r. Dowiedz się więcej o EEC 2015
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Hitachi: innowacje społeczne stanowią ogromną szansę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!