PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

I Ty zostaniesz programistą

Autor: wnp.pl (WGK)
23-04-2013 16:52
I Ty zostaniesz programistą
Fot. PTWP

W tym roku użytkownicy pobiorą ponad 70 mld aplikacji mobilnych według danych ABI Research. Ale tak naprawdę korzystają zaledwie z kilku programów na tydzień - wynika z raportu Pew Research Center. Skąd różnica? Najprawdopodobniej większość aplikacji nie spełnia oczekiwań.

Coraz częściej też użytkownicy chcą mieć wpływ na działanie aplikacji, ponieważ nie są zadowoleni z otrzymywanych produktów. W efekcie rozwija się crowdsourcing – zaangażowanie użytkowników w modyfikowanie lub projektowaniu programów. Firmy i konsumenci indywidualni mogą też tworzyć własne aplikacje, dostosowane do swoich specyficznych potrzeb dzięki specjalnym generatorom i urządzeniom.
– Badania ABI Research wskazują, że liczba pobrań aplikacji mobilnych na całym świecie rośnie. Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku software’owego w skali globalnej. Według Gartnera, wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2016 r. 158 mld USD – mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager z Capgemini Polska.

W Polsce w ubiegłym roku na ok. 11 mln sprzedanych telefonów, ok. 5 mln stanowiły smartfony, a na świecie ruch danych w sieciach mobilnych pomiędzy III kwartałem 2011 roku a IV kwartałem 2012 roku wzrósł dwukrotnie. – Rośnie popularność urządzeń mobilnych, a co za tym idzie, także dedykowanych im aplikacji. Wyniki badań przeprowadzone wśród internautów przez Ericsson Consumer Lab z 2011 r. wskazują, że korzysta z nich 55 proc. wszystkich użytkowników sieci w Polsce – mówi Krzysztof Chyliński, dyrektor departamentu technologii w firmie Holicon.

Ale sytuacja nie wygląda różowo: Pew Research Center pokazał, że 30 proc. używa jedynie 3-5, a ok. 20 proc. tylko 6-10 pobranych aplikacji na tydzień. W Polsce powściągliwość jest jeszcze większa – najchętniej korzystamy z aplikacji bezpłatnych. 67 proc. użytkowników smartfonów w Polsce zadeklarowało, że nie będzie kupować aplikacji – mówi badanie firmy Nonoobs z 2012 r.

Ale wskutek rozczarowania aplikacjami rośnie wśród konsumentów chęć tworzenia własnego oprogramowania, czyli tzw. prosuming. Zaangażowany konsument może nawet sam stworzyć oprogramowanie, które najlepiej odpowiada jego potrzebom, tak jak 17-letnii Brytyjczyk Nick D'Aloisio, który 2 lata temu zaprojektował własną aplikację sprzedaną w marcu tego roku Yahoo za – prawdopodobnie – ok. 30 mln dolarów.

Modyfikowaniem komercyjnego oprogramowania zajmują się także całe grupy użytkowników Internetu, którzy decydują się na współpracę w celu stworzenia darmowych rozwiązań do wykorzystania przez wszystkich zainteresowanych. Powszechnym zjawiskiem jest Crowdsourcing, czyli społecznościowe tworzenie projektów. Użytkownicy indywidualni działają wspólnie, by np. modyfikować już istniejące oprogramowanie, dostosowując je do swoich potrzeb. Projekty są nie tylko budowane, ale także współfinansowane przez grupę odbiorców. Wartość różnych inicjatyw na świecie opłacanych w tym modelu, crowdfundingu, wyniosła w 2012 r. według Massolution 2806 mln dolarów. W największym serwisie tego typu, KickStarterze, o sponsorowanie starało się ok. 73 tys. firm. Z danych polskich mediów wynika, że w kraju takie portale zebrały już ok. 6 mln zł.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP