Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

IBM liczy na systemy sterowania ruchem w miastach

Autor: wnp.pl (Adam Brzozowski)
04-03-2009 13:32
IBM liczy na systemy sterowania ruchem w miastach

Polski oddział IBM zachęca samorządy do korzystania z puli 140 mln EUR z unijnych dotacji, które można przeznaczyć na budowę inteligentnych systemów transportowych. Firma uważa, że w dużych polskich miastach istnieje popyt na takie rozwiązania.

Anna Sieńko, nowy dyrektor generalny IBM Polska przedstawiła na konferencji prasowej kierunki działań koncernu w Polsce. Jednym z celów IBM jest tworzenie inteligentnych systemów transportowych.
- Polska może skorzystać z 42 mld EUR dotacji Unii Europejskiej na lata 2007-13, z czego 140 mln EUR można przeznaczyć na rozwój systemów transportowych. Poza tym można wykorzystać środki z puli 7 mld EUR z programów regionalnych – radzi Anna Sieńko.

IBM ma doświadczenie zdobyte przy tworzeniu systemów pobierania opłat od kierowców m.in. w Londynie i w Oslo. Największe prace przy przy systemie zarządzania ruchem miejskim firma zdobyła w Singapurze.

Zastosowano tam Traffic Prediction Tool – system, który analizuje dane historyczne i zbierane w czasie rzeczywistym na temat natężenia ruchu ulicznego. Na ich podstawie przewiduje natężenie ruchu w przedziale 10-60 minut. Prognozy sprawdzają się w 90-proc.

- W Singapurze mieszka 6-7 mln ludzi, więc problem korków jest tam znaczący. Nasi matematycy potrafią przewidzieć gdzie będą korki. Zarządzający ruchem w mieście mogą na podstawie tych danych odpowiednio pokierować ruchem, zarowno pojazdów osobowych oraz komunikacją miejską – opowiada Andy Hayes, infrastructure architect IBM UK, opowiedzialny za projekty transportowe koncernu na świecie.

W niektórych polskich miastach funkcjnują lub są wdrażane systemy wspomagające zarządzanie ruchem. Największy tego typu projekt realizowany jest w Warszawie przez firmę Siemens.

Do tej pory miasto wydało na wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem (obejmującego kilka ulic w Środmieściu) 43 mln zł. System spotyka się z krytyką mieszkańców, ponieważ trudno mówić by od momentu jego uruchomienia rozładował korki w stolicy.

Przedstawiciele IBM twierdzą, że system, który koncern zbudował w Sztokholmie zmniejszył natężenie ruchu ulicznego o 22 proc., emisja zanieczyszczeń obniżyła się (w zależności od rodzaju emisji) o 40 proc., a dodatkowe 40 tys. osób zaczęło korzystać z transportu miejskiego.

- Na ruch uliczny trzeba patrzeć globalnie, na wszystkich poziomach, a nie brać pod uwagę jedynie fragmentu rzeczywistości – radzi Andy Heyes.

Piotr Pietrzak, chief technologist w IBM Polska dodaje, że wdrożenie systemu zarządzania ruchem może potrwać pół roku. Aby system mógł funkcjonować musi pobierać informacje o ruchu ulicznym. Mogą one pochodzić ze specjalnie zamontowanych urządzeń lub z istniejących kamer monitoringu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP