LIVE XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Chmura – nowy standard cyfrowej gospodarki

IBM ma sto lat

IBM, jednak z największych na świecie firm informatycznych ma już sto lat. W tym czasie opracowała i wprowadziła na rynek wiele technologii - komputer PC, dysk twardy, pasek magnetyczny do kart płatniczych czy kod kreskowy.

Firma została założona 16 czerwca 1911 r. jako Computing Tabulating Recording Company (CTR). W 1914 roku zatrudniała ponad 1,3 tys. pracowników i miała przychody na poziomie 9 mln dolarów. Rok później na wszystkich głównych liniach kolejowych USA stosowano technologie firmy do automatyzacji oraz rozkładów jazdy. W 1920 r. Bank of Detroit zaczął używać urządzeń firmy do automatycznego liczenia pieniędzy na podstawie ich wagi.

W 1924 r. CTR zmieniła nazwę na IBM Corporation, w 1930 r. zarejestrowała patent na system sygnalizacji świetlnej ruchu ulicznego, a w 1935 r. otworzyła pierwsze biuro w Polsce - w Warszawie. W latach 50. firma produkująca dotychczas maszyny liczące zaczęła rozwijać komputery lampowe. W 1957 r. przychody IBM osiągnęły 1 mld dolarów, a 1960 r. liczba pracowników przekroczyła 100 tys. W 1969 r. komputery IBM były wykorzystywane przez NASA w trakcie pierwszej misji człowieka na księżycu. Na początku lat 80. firma zaprezentowała swój komputer osobisty.

W połowie lat 80. przychody przekroczyły 50 mld dolarów. W latach 90. firma zaczęła koncentrować się na nowych obszarach biznesu - usługach i oprogramowaniu. W 1991 r. powstał IBM Polska. W 2005 r. IBM sprzedał swój dział komputerów PC chińskiej firmie Lenovo.

Dyrektor generalna IBM Polska Anna Sieńko przedstawiła czwartkowej konferencji strategię biznesową firmy do 2015 r. Zgodnie z nią dochody IBM z analityki biznesowej wzrosną do tego czasu do 16 mld dolarów. W strategii tej przedstawiciele firmy powołują się też na dane IDC, zgodnie z którymi w ciągu najbliższych 10 lat ilość danych na świecie wzrośnie 29-krotnie - do 35 zettabajtów (1 oraz 21 zer). IBM zatrudnia 7,8 tys. ekspertów i konsultantów od analityki i jak odtąd przejął za ok. 14 mld dolarów 25 firm oferujących rozwiązania analityczne.

Ze strategii wynika również, że w 2015 r. 7 mld dochodów firmy będzie pochodzić z tzw. cloud computing (chmura obliczeniowa). To model oparty na użytkowaniu usług dostarczonych przez zewnętrzne firmę, dostępnych za pośrednictwem internetu. Ponieważ cloud computing ma charakter mierzalny, odbiorca płaci jedynie za rzeczywiste korzystanie z zasobów, podobnie jak za wodę, gaz, czy elektryczność.

Przychody IBM z rynku wzrostów mają stanowić 30 proc. przychodów całkowitych firmy. Na największych rynkach rosnących, takich jak Indie, Chiny i Brazylia, IBM zamierza podwoić ilość oddziałów. Na mniej rozwiniętych rynkach, takich jak państwa afrykańskie, IBM zamierza uczestniczyć projektach dotyczących sektorów finansowego i telekomunikacyjnego.

Dochody z działalności związanej z rozwojem tzw. inteligentnych systemów - np. inteligentne zarządzanie ruchem drogowym, inteligentny przesył energii - mają do 2015 r. wzrosnąć do 10 mld dolarów. Takie projekty są obecnie prowadzone m.in. w Szanghaju, Seulu, Sydney, Helsinkach, Rotterdamie, San Franciso i Waszyngtonie.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: IBM ma sto lat

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!